späť

Kto je Herman Van Rompuy

.vladimír Palko | November 21, 2009 | prečítané 4469x | komentované 33 ľuďmi

Vladimír Palko
Niet udalosti, ktorá by lepšie vyjadrovala ducha postlisabonskej EÚ, ako je voľba Hermana Van Rompuyho za prezidenta EÚ.

Najprv spôsob voľby. I na Slovensku ostali tisíce ľudí zarazených. Máme prezidenta ? Akého? Nuž, o zriadení funkcie sa hovorí v Lisabonskej zmluve, proti ktorej hlasovali v slovenskom parlamente iba piati poslanci. Tisíce ľudí si uvedomili, že udalosti bežia úplne mimo nich a mimo celej našej krajiny. Bol napísaný pred voľbou o nej čo len jeden komentár v novinách? Nie. Prebehla v politike nejaká diskusia, koho by malo podporiť Slovensko? Nič také. Všetko to bolo mimo nás a ďaleko od nás. A vážení občania, zvykajte si. Takto to bude aj v budúcnosti. A že to tak bude, sa rozhodlo v apríli minulého roku v hlasovaní o Lisabone.

Avšak viac ako spôsob voľby ma fascinuje samotný nový prezident. Lídri EÚ sa jednoducho trafili. Nikto nereprezentuje po stránke duchovnej Európu lepšie ako Van Rompuy. Európa sa vzďaľuje od svojich pôvodných hodnôt, ktoré ju urobili veľkou, rýchlosťou, ktorá sa rovná rýchlosti, s akou sa zbavujú západoeurópske kresťanskodemokratické strany svojho kresťanských postojov. To je zákon takmer fyzikálny.

Jednou takou stranou sú belgickí flámski kresťanskí demokrati. Vráťme sa do roku 1990. V Belgicku vládne vláda premiéra Wilfrieda Martensa, ktorý je práve z tejto strany. Do parlamentu predkladajú socialisti a liberáli zákon o drastickej liberalizácii potratov. Kresťanskí demokrati majú dve možnosti. Prvá je ísť do zápasu a pohroziť pádom vlády. Lenže to by znamenalo prísť o posty. Rozhodli sa pre druhú možnosť. Buďme ticho, vôbec o tom nepíšme, nehovorme, nerobme z toho politickú tému. Nech si to schvália a vládne sa ďalej ako keby sa nič nestalo.

Skomplikovali to dve osoby. Prvou bol kráľ. Kráľ Baudouin bol verný katolík, ktorý trpel bezdetnosťou svojho manželstva. Z kráľovho okolia sa už koncom roka 1989 začali šíriť informácie o tom, že kráľ potratový zákon po jeho schválení nepodpíše. Druhou bol mladý novinár Paul Belien, ktorý túto informáciu priniesol. Chcel ju publikovať v novinách Gazet van Antwerpen, v ktorých pôsobil. Noviny boli blízke kresťanským demokratom. Šéfredaktor, bývalá hovorca premiéra Martensa, rozhodol, že informácia sa publikovať nebude. Belien publikoval informáciu v americkom Wall Street Journal. Beliena nato vyhodili z redakcie Gazet van Antwerpen. Belien jednoducho kazil líniu kresťanských demokratov. Líniou bolo tichúčko, tichúčko sa preniesť cez liberalizáciu potratov.

Lenže Belienova informácia bola správna. Kráľ sa naozaj rozhodol zákon nepodpísať. Ak sa dovtedy kresťanskí demokrati iba pasívne prizerali liberalizácii potratov, teraz sa už hanebne nechali donútiť k aktívnej spolupráci na nej. Martensova vláda v zmysle ústavy na dva dni zbavila kráľa úradu. V prípade uprázdneného trónu podpisujú zákony všetci členovia vlády. Martensova vláda zákon podpísala a vzápätí parlament rozhodol o navrátení kráľa na trón.

Čo s tým má Van Rompuy? Herman Van Rompuy bol vtedy predsedom strany kresťanských demokratov a za všetko toto opustenie kresťanských politických princípov niesol plnú zodpovednosť.

Pre porovnanie. Keď náš vládny partner Pavol Rusko v roku 2003 predložil do parlamentu zákon o liberalizácii potratov, oznámili sme, že v okamihu, ako zákon nadobudne účinnosť, vláda skončí. K účinnosti zákona nikdy nedošlo. Keď Mikuláš Dzurinda odmietol plniť programové vyhlásenie vlastnej vlády vo veci výhrady vo svedomí, naše spoločné vládnutie sme ukončili a odišli sme do opozície.

Toto sa však u kresťanských demokratov západného typu nenosí. Tam sa nosí heslo: Len žiadne osobné obete. Len žiadna strata postov. Len žiadna strata moci.

Paul Belien si spomína na Hermana Van Rompuyho z 80. rokov ako na politika ideálov, ktorý kládol dôraz na ochranu života. Dnes je to inak. Belien píše na svojej stránke www.brusselsjournal.com :

„Herman je ako Saruman, múdry čarodejník z Tolkienovho Pána prsteňov, ktorý prešiel na druhú stranu. Kedysi sa zaujímal o veci, o ktoré sa zaujímame my. Ale už to tak nie je. Vybudoval si vysokú vežu, z ktorej nám bude všetkým vládnuť.“

Facebookvybrali.sme.sk

.vladimír Palko

Komentáre (33)

  1. .polovičný súhlas  od .richard král | November 21, 2009

    S druhou polovicou článku možno len súhlasiť. Ostať verný svojmu presvedčeniu a byť ochotný preňho aj niečo obetovať, to sa už dnes javí takmer ako výsada a cnosť, ktorá sa veru nenosí.

    Ale na druhej strane si myslím, že Van Rompuya a vôbec pozíciu “európskeho prezidenta” pán Palko nenáležite preceňuje. Tento človek tam bude 2 a pol roka a som presvedčený, že len čo terajší mediálny šum pominie, nebudeme o ňom takmer vôbec počuť. Okrem vedenia summitov tento človek nebude nič a nikoho reprezentovať, o ničom skutočne rozhodovať, nič skutočne riadiť. Je to umelo vytvorený post s veľmi dobrým platom, vytvárajúci pohodlnú ilúziu európskej jednoty. A taký je aj prvý človek na ňom. Nechcem byť prorokom, ale domnievam sa, že jeho nasledovníci nebudú iní. Takže Vám pán Palko, ako do istej miery euroskeptikovi, by to malo skôr vyhovovať a hrať do karát.

  2. .kto Je Vladimir Palko a kto je KDS  od .volic | November 21, 2009

    Cenim si Vladimira Palka ze odisiel z velkej politiky so vztycenou hlavou. A ze sa z neho stava dobry novinar… To mi je trochu luto.. Tiez mi je luto, ze Palko a Miklosko citelne oslabili krestanskych demokratov na Slovensku. …Frantiska Mikloska si ale nesmierne vazim (za to co robil v minulom rezime) aj ked s nim nesuhlasim vo vsetkom okrem potratov. Otazka Kosova, EU, Lisabonskej zmluvy, atd. atd.

    Ked sa pozeram na slovensku politiku, ale aj na politiku cesku, madarsku, polsku a rakusku, tak stracam doveru v demokraciu. Radsej nech nam zas vladne osvieteny mudry monarcha, tentoraz to sice nebude z Viedne, Budapesti ale z Bruselu. Dobra sprava pre Slovensko, ze sme nemali moznost zvolit si prezidenta sami. Bol by to ovela horsi vysledok..

  3. .bez nadpisu  od .vS | November 21, 2009

    Vážený pán Palko, úprimne ďakujem za článok. Otázku “Kto je Herman van Rompuy?” si kladú všetci - euronadšenci i euroskeptici. Môžeme len očakávať roztrhnuté vrece s biografickými údajmi nového prezidenta EÚ ako aj novej ministerky zahraničných vecí EÚ. Informácie určite potečú z oboch “táborov”. Snáď sa i vďaka Vášmu článku budeme vedieť trošku lepšie zorientovať v tomto našom európskom “sojuze”.

  4. .bez nadpisu  od .slovak citizen | November 21, 2009

    Vraj človek schopný dosahovať kompromisy.. Skôr človek bez chrbtovej kosti, schopný presadzovať záujmy politickej elity, ktorú my nepoznáme, a ktorej sme po podpise LZ vydaní napospas. O záujmoch vládnucej európskej elity svedčí van Rompuyov životopis viac ako dosť.

  5. .kto Je Vladimir Palko a kto je KDS  od .peter | November 21, 2009

    Je mi uprimne luto Vladimira Palka, ze sa z neho stava dobry novinar.. Je mi tiez luto, ze oslabil KDH a krestanske sily na Slovensku.. Suhlasim s Palkom v potratoch, ale nemozem sa s nim stotoznit v otazkach Kosova, Europy, Lisabonskej zmluvy.

    PS: A mozno je dobre, ze sme o prezidentovi nerozhodovali priamo.. My sme si svojho prezidenta na Slovensku zvolili..

    PPS: Palko pochvalne pise o Klausovi, ktory tiez nebol zvoleny volicmi, ale jeho zvolenie bolo dohodnute v zakulisi..

  6. .a?  od .palo | November 22, 2009

    No vy ste opustili koaliciu a dnes ste vecne v opozicii. On drzal hubu a je z neho prezident EU. Preco drzal hubu? Lebo vedel ze vacsina ludi je za potraty. Tolko k panovi prezidentovi.
    K samotnemu problemu potratov. Prebieha to uplne prirodzene a tendencia je ze pocet potratov sa znizuje. Nepotrebujeme ziadne zakony ktore by to regulovali.

  7. .tazka tema  od .med | November 22, 2009

    Pan Palko, viem ze interupcie su pre vase hnutie dolezita tema - mozno az tak dolezita, ze vam stala za rozbitie byvalej koalicie a umoznenie navratu ludi ako Meciar a Slota. Paradoxne vasa zasadovost priniesla do politiky upadok moralky vdaka ludom, ktori nam vladnu teraz. Dufam, ze ste teraz spokojny s tym co ste svojou zasadovostou dosiahli.

    Podla mojho nazoru je to tema tazka a zlozita - mozno az velmi tazka na to, aby bola predhadzovana ludom dennodenne. Pre vase hnutie je to tema nosna, pre inych to nosna tema nie je. Su ine temy, ktore su rovnako dolezite - korupcia, pravo a poriadok a kvalitne vzdelanie. Ak su verejne veci spravovane poriadne, existuje velka sanca, ze sa veci zlepsia aj v oblasti interupcii (a celkoveho pristupu ludi k tejto otazke) Mimochodom - pocet interupcii klesa a nikdy nebol tak nizky ako je teraz.

    Namiesto toho, aby ste ludom jednoducho vysvetlil tecnhicke pozitiva a negativa sucasnej EU sklzate do velkych tem ako boh, interupcie a podobne. A zial, tym smerom sklzne aj cela diskusia k vasemu prispevku o EU..

    Ja som za oddelenie cirkvy od statu a je to pre mna zasadna otazka. Ale nie je az taka zasadna aby som koli tomu rozbijal funkcnu koaliciu, ktora ako tak dokaze spravovat veci verejne a dava moznost na diskusiu ohladom tychto “velkych” tem.

    Neviem ci ste spokojnejsi teraz ked mozte momentalne o tychto temach filozofovat z opozicie iba v teoretickej rovine.

    Napiste nam prosim, ake kroky - paky - prostreiedky mate na presadzovanie vasich cielov v tomto novom EU ktora zacne fungovat od decembra. Pretoze to bude dolezitejsie ako vase “pipe dreams” z opozicie.

  8. .kecáte, pán Palko, ako obvykle  od .bulbul | November 22, 2009

    “Martensova vláda v zmysle ústavy na dva dni zbavila kráľa úradu.” - to znie ako keby to urobili proti kráľovej vôli. Pravda je ale taká, že to urobili priamo na kráľovu žiadosť a z celej tej aféry vyšiel práve kráľ ako ten bez zásad a princípov. Keď sa mu nepáčil zákon, mal sa vzdať trónu celkom.
    A vôbec, aké “máme” prezidenta? Je to predseda Európskej rady. Že mu nedouci a manipulátori ako vy hovoria prezident ešte neznamená, že má nejaké právomoci, aké prezidenti (či už v prezidentskom alebo parlamentnom systéme) mávajú. A ani ich nemá. Jediné právomoci, ktoré mu Lisabonská zmluva dáva, sú predsedať rade, zabezpečovať spoluprácu s komisiou, posilňovať kohéziu a konsenzus v rade, predkladať parlamentu správy zo zasadaní rady a reprezentovať EU navonok. Čo je toto za prezidenta, keď ani zákony nepodpisuje? A ako nám bude niekto taký vládnuť z vysokej veže? Van Rompuy a Saruman - ťažko. Možno Stromobrad. Alebo Radgast.

  9. .kto je vladimir palko  od .xy - identita muza | November 22, 2009

    alebo..

  10. .bez nadpisu  od .no future, no fun | November 22, 2009

    v prelomovych chvilach ste boli zasadovy a teraz si uz konecne plnymi duskami uzivajte politickeho dochodku.

  11. ._  od ._ | November 22, 2009

    u nas by trebalo policajtom vratit moc, lebo politicky sa dosadzuju aj do funkcie uz na okresoch, tymto sa z nich stavaju politici … odobratie urcitych prav pred rokmi policajtom malo opravnenie kedze v policajnom zbore boli problemy /jazda v opilosti atd/, dnes je to uz ine, chyby u policajtov su relativne v norme, ba co naviac su skor az bezzubi, co je tiez chyba, lebo ako bolo napr v pripade malinova, ak politik zneuzil pravomoci verejneho cinitela nikto sa o to ani z policajtov nezaujimal …

  12. ._  od ._ | November 22, 2009

    policajtom treba vratit pravomoci ktore im kedysi boli opodstatnene odobrane /jazda v opilosti atd/, inak nemo stoja pri kazdom zneuziti pravomoci verejneho cinitela politikmi ala malinova … nakoniec uz aj na okresy sa sefovia politicky dosadzuju …

  13. .nabuduce zosadi papeza  od .fuy | November 22, 2009

    ked budu rusit pedofikan

    originalny Bellein

    http://www.hudsonny.org/2009/11/meet-the-president-of-europe.php

  14. .otazka ohladne vyhodenia...  od .milos | November 22, 2009

    je tato veta pravdiva, p. Palko? :
    “Beliena nato vyhodili z redakcie Gazet van Antwerpen.”

  15. ....dakujeme  od .johny | November 23, 2009

    …za vase “uzasne” svedomie v roku 2006 a definitivne otvorenie dveri kockatej hlave a jeho bande darmozracov… a ak si ho nahodou od poslednych volieb dennodenne nespytujete pred zrkadlom, tak moc ho asi u vas niet… skutocne mozme byt na vas hrdi… :-(

  16. .good joke  od .johny | November 23, 2009

    ta situacia akoze z 1990.
    Kvoli potratom nechat padnut vladu. Akoze pan Palko, to nemyslite snad vazne :)

  17. .kto je  od .maia Zacahrd-Liebenstuckerova | November 23, 2009

    v.palko?

  18. .cenzura?  od ._ | November 23, 2009

    som si myslel, ze len komunisti pouzivali cenzuru … neviem co bolo zle na tom co som napisal

  19. .?  od ._ | November 23, 2009

    a ksakru teraz to je vidiet, nie je to nejaky bug?

  20. .bez tem?  od .samuso | November 23, 2009

    Pan Palko,
    hodnotit smerovanie EU cez prizmu postoja k interrupciam je redukcia nedostojna vasho intelektu.
    To je skutocne jedinou krestanskou hodnotou ochrana embryi? To skutocne EU netrpi na ine hodnotove neduhy? To skutocne nemate ine, podstatnejsie temy, ako montovat sa zenam do zivota a lekarom do gynekologie? Odkedy ste sa stali politickou pobockou inkvizitorov porodnictva z Pastor Bonusa?
    Pride mi to lacne a velmi impotentne.

  21. .principialne postoje  od .marty | November 23, 2009

    Pan Palko, ako vidim, vase “principialne postoje” vas neopustaju. Rozbitim vladnej koalicie v roku 2006 kvoli zmluvam s Vatikanom, ktore v skutocnosti nechcela vacsina obcanov Slovenska a vynutenim si predcasnych volieb je KDH priamo spoluzodpovedne za nastup Roberta Fica k moci a za cely ten politicky marazmus, v ktorom sa tato krajina dnes nachadza.

    To ako KDH koketovalo s podporou Roberta Fica po volbach v roku 2006 a ako bolo neprijemne zaskocene ked si Fico vybral k vladnutiu HZDS a SNS, iba malebne dokresluje tu “principialnost” vasich postojov…

    Je na to taky pekny vyraz. FARIZEJ

  22. ...potraty?  od .j.Kovacs | November 23, 2009

    Keby išlo iba o potraty…. koho tie zaujímajú?
    Okrem priaznivcov nedokázateľných entít sú s nimi všetci zadobre.
    Predsa len, je to každého osobné právo mať potomkov iba ak to chce a je na to pripravený. Nárokovať si právo zakazovať toto niekomu je prílíš drzé.

    Ak by bol zákon zakazujúci potraty iba katolíkom.. ale prečo by ním mali byť viazaný aj tí ktorí majú na veci názor iný než ten ktorý má kongregácia pre otázky viery.. ?

    Lepšie je, s čím sa nechal počuť na stretnutí Bildberger skupiny.. že na zachovanie sociálneho štátu je potrebná nová daň.

    Podľa môjho odhadu, sociálny štát v EÚ už nezachrání nič, a do roku 2035 podstatná časť štátov EÚ zkrachuje.

    Tu je článok o výhľade ratingov na dlhopisy, a to bolo pred krízou..
    http://www.actuaries.org.uk/__data/assets/pdf_file/0004/19282/kraemer_paper.pdf

    Dôchodky vymyslel pre 60-tnikov Bismarck v dobe, keď priemerný vek bol 50 a populácia sa zdvojnásobovala každých 30 rokov..

    Zázrak, že to vydržalo až do teraz.

  23. .postreh  od .filipvanda | November 23, 2009

    Chcem povedať len toľko, že Vám ďakujem za informácie, ktoré poskytujete širšej verejnosti. Mohli by ste si to nechať pokojne pre seba, ale Vy to posúvate ďalej. Takto si predstavujem vykonávanie politickej činnosti. Sledujem aj Vaše širšie pôsobenie a sympatické, že nemáte problém komunikovať s novinármi – a čo viac – otvorene. Aby som len nechválil, tak poviem, že miestami pôsobíte arogantným dojmom, ale každý je nejaký …

  24. .a  od .a | November 23, 2009

    a

  25. .bez nadpisu  od .natália Kochanová | November 23, 2009

    Otvorila som si tento článok s tým, že som chcela zistiť niečo viac o našom novom prezidentovi a tým, že dlhé roky pôsobíte v politike som čakala názor “k veci”, no zarazilo ma, že ste to zase zvrtli k téme potratov. Je síce veľmi úctyhodné, že si stojíte za slovom, ale žijeme v 21. storočí a tak by ste sa mali zmieriť s tým, že potraty sú a budú a že vy k tomu nemáte čo hovoriť. Ako muža sa vás táto téma podľa môjho názoru ani netýka . Každá žena by mala mať právo rozhodnúť a z dejín sme sa už mnohokrát dozvedeli, že to čo hlása cirkev nie je vždy správnym, morálnym alebo v súlade so svedomím. Nie tak dávno bola pred BVŠP výstava, kde bol potrat porovnávaný s genocídou, holokaustom… Bola som svedkom ako malý chlapček zliezol z bicykla a pozeral sa na afrického chlapčeka, ktorý mal rozťatú hlavu mačetou. Od ženy, ktorá prezentovala túto myšlienku som sa dokonca dozvedela, že žena ak je znásilnená nemá právo si dať vziať dieťa, no že vychováva dieťa, ktoré jej dennodenne pripomína tento otrasný čin je v poriadku.Hm, podľa mojej mienky nanajvýš scestné. Toľko môj názor…S pozdravom Natália Kochanová

  26. .čo je potom Juncker  od .martin | November 24, 2009

    Chystal som sa napísať v prípade jeho zvolenia napísať podobný článok, o analogickej príhode spred roka, o ktorej na Slovensku asi málokto vie…

    http://aktualne.centrum.sk/zahranicie/europa/clanek.phtml?id=1171454

  27. .súhlasím, ale...  od .michal Sedláček | November 24, 2009

    podstatne viac ma znepokojuje spôsob voľby “európskeho prezidenta” ako to, kto konkrétne tento post obsadil. Osoby na teplých euro-flekoch sa časom budú meniť, ale lisabonská zmluva a z nej vyplývajúce negatívne dôsledky pre Európu nám tu zostanú…

  28. .europska dan je tu!  od .a | November 24, 2009

    Europska dan je tu! Prvý európsky prezident sa zrejme nechystal navrhnúť ako prvú vec nové dane. Nápad s európskou daňou predniesol minulý týždeň na uzavretom rokovaní vplyvných osobností, takzvanej Bilderberskej skupiny. Obsah zasadnutia vrcholných politikov, bankárov a obchodníkov však niekto vyniesol. A Van Rompuy musel s pravdou von. „Financovanie sociálneho štátu, bez ohľadu na sociálnu reformu, ktorú implementujeme, si bude vyžadovať nové zdroje. Možnosť finančných odvodov na európskej úrovni musí byť vážne posúdená,“ vyhlásil Van Rompuy.

  29. .zrelejsi alebo skorumpovani?  od .bombaklat | November 25, 2009

    na zapad od nas uz nie len krestansky politici, ale aj samotni krestanski duchovni nie su to “prave orechove”. z vlastnej skusenosti mozem konstatovat, ze knazi v zapadnej europe su “skorumpovani liberalnimi myslienkami”. preto sa medzi nimi najdu jedinci ochotni sobasit homosexualov. no na rozdiel od pana Palka si nemyslim, ze je to tym, ze by svoju dusu upisali diablovi. zapadoeuropske duchovenstvo, podobne ako aj zapadoeuropsky politici prezuvaju tieto kacirske myslienky nejaky ten rocik dlhsie ako ich vychodni kolegovia. oni proste pomaly zacinaju akceptovat liberalne riesenie ako rozumnejsie.

  30. .smutná realita  od .vladimír Tóth | November 26, 2009

    Hermana Van Rompuy na rozdiel od pána Palka pochopil, že demokracia je vláda väčšiny. Preto pán Palko už nebude rozhodovať o ničom a Hermana Van Rompuy bude europrezidentom. Ľudí treba evanjelizovať, ale cez cirkev a nie kresťansko demokratické strany. Moslimovia s potratmi problém nemajú a kresťania sa veselo vraždia. Dejiny sú neúprosne a európania majú dni zrátané. Nás sa to netýka to až po nás potopa.

  31. .ste šikovný človek  od .samuel | November 27, 2009

    viete argumentovať jasne a priamo
    volil som KDH kým ste tam s Mikloškom boli

  32. .štvrtá ríša.  od .jano Bulo | Marec 23, 2010

    Štvrtá ríša.
    Takže po Rímskej ríši, Svätej rímskej ríši národa nemeckého a Tretej ríši tu máme Štvrtú ríšu - Lisabonskú zmluvu.
    Pán Palko darmo sa hrdíte svojim hlasovaním proti Lisabonu. Vy ste ho totiž schválili zničením Ústavy Slovenskej republiky a následným podriadením sa Slovenskej republiky Európskej únii. Už vtedy bolo jasné o čo ide. Určite bola lepšia Mečiarova švajčiarska cesta. Lenže Mečiara ste Vy svojou teroristickou politikou donútili aby sa pridal k Vám pri likvidácii slovenskej politiky. Bez Mečiara by referendum o strate slovenskej samostatnosti neprešlo.
    Rompuy je nula. Stavím sa, že 98 percent Slovákov nevie kto je to.On nie je podstatný.
    Lisabonská zmluva bola prijatá protiústavne e preto je neplatná pre Slovenskú republiku a tým pádom pre celú Európsku úniu.

  33. .qak  od .qak | Jún 18, 2010

    Presne , nikdy neodchádzať od moci , Boh si želá , aby sme boli vo vláde , a nie v opozíci.

Pridaj komentár
captcha

Inzercia Newsletter RSS Predplatné Články z tlačených vydaní Kontakty

Copyright © 2009 - 2010 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM