Prečo katolíci volia SNS?
.miroslav Lettrich | Jún 8, 2010 | prečítané 1883x | komentované 14 ľuďmi
Priznám sa, táto otázka ma trápi už dlhšie. Keď som si pozrel výsledky volieb z roku 2006, ostal som v nemom úžase. Podpora SNS na Slovensku vyzerala takto:

Výrazná Horná Orava, Kysuce, Žilina, Považská Bystrica a Brezno a stále veľká podpora na Liptove, Turci a Ponitrí. Detailné výsledky boli pre mňa ešte hrozivejšie. V okrese Tvrdošín získala SNS najviac v samotnom Tvrdošíne - meste z ktorého pochádzam a v okrese Námestovo získala najviac v Rabči - obci, kde momentálne pôsobím.
Nemusím spomínať, že Horná Orava patrí medzi najreligióznejšie regióny Slovenska s takmer 100% počtom katolíkov…
Spomenúť však, aspoň krátko treba, prečo si myslím, že SNS by mala byť pre katolíka absolútne neprijateľnou stranou:
1. politika neznášanlivosti: SNS nie je národná ani vlastenecká strana, ale strana šovinistická a nacionalistická
2. politika vulgárnosti a primitivizmu, ktorého najvýraznejším predstaviteľom je Ján Slota
3. politika rozkrádania a korupcie: nič nové, vedel o tom svoje aj V. Mečiar (ja viem, ten pravý…), keď v roku 1996 prehovoril, že česť SNS končí pri Slovenskej poisťovni. Nástenkový tender, mnohomiliónová faktúra za trápne logá operačných programov a tak ďalej… sú rukolapné dôkazy, že SNS pripomína skôr firmu zameranú na rozkrádanie, než politickú stranu.
4. a na dôvažok je celé toto politikum SNS prikryté odvolávaním sa na kresťanské hodnoty - politika falošnosti.
Takáto strana získa v čisto katolíckom prostredí:
v okrese Námestovo 20,11% a v okrese Tvrdošín 19,33%, čo je 7. a 8. najlepšie umiestnenie v rámci okresov. Lepšie sú na tom už len okresy Bytča, Kysucké Nové Mesto, Považská Bystrica a Žilina, mimochodom taktiež takmer čisto katolícke okresy…
Ako som spomínal, najviac v okresoch Námestovo a Tvrdošín získala SNS v Rabči (33,74%) a Tvrdošíne (28,43%).
Zároveň vo všeobecnosti platí, že čím vyšší zisk mala v jednotlivých obciach týchto okresov SNS, tým menší malo KDH. V Tvrdošínskom okrese malo KDH najmenej práve v Tvrdošíne (13,94%) a v Námestovskom malo KDH v Rabči druhý najhorší výsledok (12,23%). A zasa analogicky obec Lomná (obec s najlepším výsledkom pre KDH v okrese Námestovo, mala najhorší výsledok pre SNS) KDH - 66,53% a SNS - 8,46% a Liesek (najlepší výsledok KDH v okrese Tvrdošín 56,61% - druhý najhorší výsledok pre SNS - 8,50%).
Nie je možné, aby sme sa nepýtali prečo je tomu tak! Príčin je určite viac. Skúsim stručne načrtnúť aspoň niektoré:
1. Náboženský formalizmus
Takmer výlučne sa náboženský život vníma v kontexte náboženských rituálov.
2. Sebauspokojenie pastierov
Čisto katolícke prostredie zvádza k pocitu uspokojenia, že o veriacich sa nijako zvlášť netreba usilovať. V nedele sú v oravských obciach preplnené kostoly, takmer každá dedina je samostatnou farnosťou a keďže nejde o malé dediny, prináša to aj neprítomnosť tlaku z ekonomického nedostatku. Toto všetko spolu s autoritou, akú tu kňaz aspoň navonok požíva, vytvára pocit uspokojenia.
3. Slabý dôraz na ortoprax
Súvisí samozrejme s oboma predošlými. Všetci sme síce katolíci, ale život tomu nezodpovedá. A tak oravské dediny zápasia s alkoholizmom či rozkrádaním (pretože kradnúť z práce je na Slovensku národný šport). Preto sa potom považuje za “normálne”, že z rozkrádania sú podozriví verejní činitelia.
Čo robiť?
Byť verný pravde a nebáť sa ju pomenovať. Zamerať sa skutočne nielen na plnenie si formálnych povinností katolíkov, ale klásť dôraz na konanie - ortoprax.
V tejto súvislosti som napr. čakal, že sa delegácia KBS navštevujúca centrály najvýznamnejších politických strán (ani tým návštevám celkom nerozumiem) ohradí alebo aspoň vyjadrí ľútosť nad tým, že predseda SNS flagrantne porušil dohodu s biskupmi a stretnutie okamžite medializoval. Čo však čakať, keď sme ticho aj vtedy, keď nám svätca, ktorého si uctievame jeden vagabund nazve šašom na koni?
(obrázok a štatistiky sú použité zo stránky Štatistického úradu SR)
Komentáre (14)
Pridaj komentár
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM
.... od .rmvn | Jún 8, 2010
Drahé Božie Dieťa .. Pokoj s Tebou
Dakujem, že sa zaujímaš o politiku ako aj o katolíkov. Súhlasím s Tebou, že voliť SNS je nešťastným riešením ako pre katolíkov, tak aj pre všetkých… avšak ten názov článku je dosť nešťastný! Tie štatistiky takého typu tiež vedia dať iný pohľad na katolíkov, ale ináč na tvojom článku “niečo bude…”.P rajem požehnaný Týždeň +
.názov článku nekorektný od .dianas | Jún 9, 2010
´je to vytváranie stereotypných predsudkov o katolíkoch. Dokázal si iba štatisticky povrchný súvis medzi počtom obyvateľov, z ktorych sa väčšia časť formálne hlásia ku katolíckemu náboženstvu (formálne preto, lebo viac zo štatistiky nedostaneš, či ide o aktívneho katolíka, alebo len katolíka na papieri s krstným listom), ale zďaleka nie je dokázaná príčinná súvislosť že by volili ľudia SNS kvôli svojej katolíckej viere, čo sa snažíš podsunúť. Takto by sa dalo vytrhnúť z kontextu kadečo. Existujú štáty kde je medzi ľuďmi rozšírené iné náboženstvo napr. budhizmus a tiež je pochybné s tým dávať do súvisu politické preferencie ľudí. Náboženstvo je mimo politického presvedčenia, tie príčiny prečo obyvateľstvo volí nejakú konkrétnu stranu a v preferenciách vznikajú regionálne rozdiely, príčiny treba hľadať v regionálnych špecifikách, regionálnych danostiach atď. To čo vypichuješ Ty je len jeden jediný (aj to len potencionálny a nie dokázaný) faktor.
.môj názor... od .mino6 | Jún 9, 2010
Mne z toho vychádza len jedno, Slováci pri sčítaní ľudu v otázke viery klamú. Vydávajú sa všetci za kresťanov, lebo tak boli doma vychovávaní a pritom sú vo vnútri červení ako paradajka. Je to totálna deformácia z čias komunizmu, zlodej ako Slota je pre nich hrdina, opilstvo je pre nich tiež normálne, veď to robí skoro každý, a že SNS kradne v miliardách? Oni chudáci ani nevedia aký je rozdiel medzi miliardou a miliónom a v živote nebudú mať ani ten milión, tak načo o tom vôbec rozmýšľať…
P.S. Moja svokra je od Bánoviec, krstil ju Tiso, je katolíčka ako repa a volila Mečiara, ŠTB-áka, klamára a podvodníka. Keď jej poviem že jeho otec im zobral role (symbolicky) tak to nie je pravda. Kým tu bude táto zdeformovaná červená generácia, nebude tu normálny vývoj. Tí ľudia nemajú vlastný názor.
.pravda od .stano | Jún 9, 2010
Byť verný pravde a nebáť sa ju pomenovať - teda treba povedať že KDH nie je o nič lepšie ako SNS. O politike rozkrádania a korupcie napr. na bratislavskom magistráte v rukách KDH rozprávajú podnikatelia už celú radu rokov. Politika vulgárnosti a primitivizmu som videl, keď poslanci KDH vykrikovali nadávky na poslancov ktorí založili KDS. Nemyslím si že SNS robí politiku neznášanlivosti, pretože nikdy neútočí, vždy len reaguje na podnety zo strany Maďarska. Na rozdiel od KDH hlasovala za vznik samostatnej SR, ústavy SR, deklaráciu zvrchovanosti slovenského národa, zákon o štátnom jazyku … podporila všetky štátotvorné kroky. Ja sa vôbec nečudujem, že katolíci, najmä tí vlastenecky cítiaci uprednostňujú SNS pred KDH. Zvlášť keď väčšina z nich intenzívne cíti na vlastnej koži sociálnu politiku za vlády v ktorej bolo KDH a teraz, keď je vo vláde SNS.
.pre: stano od .mino6 | Jún 9, 2010
Mal by si navštíviť psychiatra ak podľa teba nerobí SNS politiku neznášanlivocti. Ty si blázok a takých treba izolovať! So Slotom v jednej cele by ti to pasovalo…
.mýliť sa je ľudské od .vlado | Jún 9, 2010
Stano, máš pravdu, ale ešte dodám, náš “národný hrdina” je kto - no predsa tiež zlodej. Jánošík neriešil veci ako kresťan, ale ako zlodej. Čo na tom, že údajne rozdával chudobným - príklad priťahuje. Komunisti pokrivili charakter národa a urobili z ľudí zlodejov. A to sa tak ľahko nevykynoží - ak vôbec. AJ KDH financuje svoju stranu kadejako, o tom sa hovorí celkom verejne. Ak na Orave ľudia volia SNS, tak aspoň niekto, lebo tu na juhu tých voličov je pomenej. A je celkom možné, že vedúci SNS klubov na Orave môžu byť úplne odlišní od šéfstva strany, a preto ich volia. Nad tým sa asi pisateľ nezamyslel. Čo sa týka Slotu a podpredsedníčky - už si sa pán blogista, niekedy pomodlil za ich obrátenie a spásu, ako sa na dobrého katolíka patrí?
V KDH bol istý Peter Gabura, ktorý bol Čarnogurského “financ minister”, ktorý zháňal peniaze pre stranu akýmkoľvek spôsobom. ALe keď sa skutočne obrátil, vyšmarili ho, pretože sa tohto postu vzdal a nechcel viac robiť veci, ktoré mu po obrátení boli proti svedomiu. Keďže ho členstvo KDH chcelo, museli ho dať na kandidátku a dostal sa do parlamentu… Ako sa správali ostatní z vedenia KDH k nemu…? Obrátený a Bohu a Jeho nárokom celkom oddaný človek nesedí mnohým v žalúdku, však?
Ostatne, som veľmi rád, že ľudia typu Fero M. a traja s ním sa vykatapultovali z KDH a už nebudú mútiť vodu v parlamente. Zostáva ešte neokozervatívec Daniel L. (čítaj neo-trockista, alias zakuklený marxista). Ale vôbec som nepobadal strach z toho, že šéf SDKÚ - hovoria mu Zúrinda, vôbec, ale vôbec nekandiduje do parlamentu. Ozaj, prečo? Ani raz sa o tom naši mediálni wizardi nezmienili. Nie je v tom nejaká konšpirácia, len aby sa tento nenormálne nabalený tiežjánošík nemusel “spovedať” odkiaľ financuje stranu?
Kamarát Lettrich, uvažuj a nezamýšľaj sa nad tým, čo aj tak nerozriešiš. Modlitba dodá silu aj pred voľbami aj po nich, že? To, čo nechápeš Ty, Ježiš Kristus chápe, ver mi. A to, že SLota je tam, kde je, je tiež v Jeho réžii. Iba jedno pamätaj, aj Slota aj Orbán, aj Duray a Czáky a im podobní potrebujú naše modlitby za obrátenie. Keby nás bolo 8 miliónov, Maďari by toľko nepindali, že? Sleduješ tie tiché, médiami vôbec nepokrývané stretnutia našej a maď. hierarchie na prospech našich vzájomných vzťahov? Ozaj, prečo novinári naši slávni o tom nepíšu? Ja by som sa skôr nad tým zamýšľal ako nad voličmi SNS. Ja tento rok zvažujem medzi KDH a mladými z SNS. Čítal si ich návrhy na riešenie cigánskej problematiky? Veľmi rozumné a politicky nekorektné, že? Toho sa novinári tiež nechytia, lebo komu asi slúžia?
Bye bye Mr. Lettrich, ak si z tej agrárnickej a povstaleckej rodiny Lettrichovcov, nuž sa nečudujem tomu zamysleniu sa prečo KATOLÍCI volia SNS. Požehnaný deň.
.re mino6 od .stano | Jún 9, 2010
Tak mi napíš jediný konkrétny krok SNS v rámci neznášanlivosti. Inak nie som voličom SNS a s veľa jej vecami nesúhlasím, ale zaujíma ma to.
.lepsie riesenie od .domased | Jún 10, 2010
Najlepsie bude postavit pred volebne miestnosti spanielsku inkviziciu.Jej ulohou by bolo roznymi posobmi zistit ci volic je katolik a potom, ci nahodou nie je rozhodnuty volit nespravnu SNS. Ak ano, tak to treba riesit inkvizicne. Inkvizicne je pisany aj clanok
.farizeji z KDH vs. krestanska SNS od .igor z Brezna | Jún 11, 2010
SNS bola, je a bude vzdy krestanska strana! To, kto je na jej cele dnes, nie je take rozhodujuce ako celkova historia tejto strany, to si prosim uvedomte! Na cele strany v minulosti stali velke osobnosti, ktore zial nemozu pri pohlade na dnesneho predsedu velmi kludne spat.
KDH bola, je a bude zial vzdy farizejska strana. Snad jediny rozumny clovek v nej je Jan Figel, ale ked sa clovek pozrie nizsie, tak je to z blata do kaluze.
Som volic SNS a prajem si zial momentalne nerealnu koaliciu SNS+KDH+SDKU. Nepozeram na politikov, ale na ideu a poslanie tychto stran. Snad niekedy do buducna, ked sa vymenia zo 2 generacie ;-).
SaS je najvacsia hrozba pre Slovensko!
..:: od .bombaklat | Jún 12, 2010
v tomto slovensko ani katolicizmus nie je ziadnou vynimkou. silne religiozni volici (na nabozenstve nezalezi) maju takmer vsade na svete tendenciu volit nacionalne. ci religiozita alebo nacionalizmu, v oboch pripadoch sa totiz jedna o formu nabozenstva. su proste ludia, ktori potrebuju vodcu a zasady… v tomto smere maju k sebe nacionalisti a nabozensky fundamentalisti - ktorim viac zalezi na formalnom dodrziavani ritualov, nez na spiritualite - velmi blisko.
.ziveho madara nevideli od .barb | Jún 12, 2010
rada by som prispela svojou skusenostou.. pochadzam z toho prostredia.. nenavist voci Madarom a strach o zabranie uzemia Madarmi je dost silna. ale az vtedy, ked clovek odide zo severneho slovenska, a prestahuje sa trosku juznejsie (staci aj BA), ziska madarskych kamaratov tak pochopi nemoralnost selekcie na pravych slovakov a tych madarskych… nemyslim si, ze Oracvi volia SNS len preto, ze su katolici.. myslim si, ze v tom kraji, teraz nechcem nikoho urazit, sa zije ucita “masovost”.. jednoducho vsetci musia chodit do kostola, ked nie, tak okrem skaredych pohladov rodiny sa do toho miesaju aj susedia… a rovnaka masove resp. stadovito sa ludia chovaju aj vo volbach.
.šašo na koni od .pmin | Jún 15, 2010
Ste spolu s Červeňom jediní biskupi a kňazi, ktorí sa verejne ohradili proti “šašovi na koni”. Neviem, či je to pre vás nejaké zadosťučinenie, ale ste jeden z mála kňazov, ktorí sa (vďaka tomu stali súčasťou (môjho) vystúpenia v NRSR. Vďaka. Máte moju úctu a nielen za to.
.tvoje bozstvo je nenavist Lettrich. od .štúrovec | Júl 11, 2010
Najviac katolikov volilo Smer, to je jasne. Ja celkom dobre chapem, ako mozu volit katolici SNS. Je to uplne rovnake, ako ked katolici volia KDH, SDKU. A je uplne dojimave, ze to vadi tebe, extremistickemu fararovi, obhajcovi vojnovych zlocincov, co zabijaju po tisickach zeny a deti. To si naozaj myslis ako vzdy, ze Ti nikto neodpise na tvoj hnusny a odporny moralny relativizmus? To si naozaj myslis, ze toto je krestanske co robis Ty? Ze ukazes na SNS, HZDS, ci Smer a ich hnusnu politiku a potom rovnaku politiku len v hnedom, ci modrom budes velebit? Toto ma robit krestan? TOTO? A to sa kde v Biblii pise, kde nam to Jezis hovori, ze zlodejov a zlocincov, ci nenavistnych ludi mame kritizovat len vtedy, ked maju cervenu stranicku knizku? A ked maju modru, tak ich mame velebit. KDE SA TO PISE? KDE TO JEZIS HOVORI????????? SNS je jedna spinava a hnusna, zlodejska a nacionalisticka strana, ktoru nemam rad. Tak, ako nemam rad KDH, SDKU, ci madarskych katolickych politikov, ludi co verejne podporovali a stale podporuju vojny, okupacie, zabijanie, mucenie, veznenie bez sudov, stavanie koncentrakov, ci diktotorov vernych US-kumpanii, coho nasledkom bolo za posledne desatrocia staisice nevinych mrtvych. O ich modrych zlodejstvach ani nehovoriac. Kadzdy krestan by mal si odplut pri tychto zlocineckych stranach a nie ich volit ci dokonca velebit, ako to robis Ty. Samozrejme ako extremista vzdy budes ticho, alebo ma nazves bolsevikom za moju opravnenu kritiku k tvojmu obdivu k vojnovym zlocincom. A to uz nehovorim o tvojom obdive k modrym megazlodejom. Alebo najskor ako minule, mi ako pravy bolsevik zmazes moj prispevok. Nemam Ta rad Lettrich. Ako krestan by som Ta mal mat rad, ale bohuzial, taky dobry krestan nie som. Ale skusim sa za teba pomodlit, aby si sa vydal na cestu mieru a nie vojen, ktore tak velmi milujes. Ale mam rad deti. Robim s nimi cely zivot, tak za ne sa pomodlim. A hlavne za tie, ktore aj vdaka tvojim politikom ktorych obdivujes, ktore svoj kratky zivot uz skoncili zapadnymi bombami. Je mi zle, ked nieked vidim tvoje meno. Ale kedze ma stale nahneva, ako hnusne a pokrytecky sa skryvas za krestanske ucenie, aky si hnusny pokrytec, tak Ti vzdy odpisem, aj keby to mal vidiet len jeden clovek. Mam rad mier, radost deti celeho sveta a pomoc velkych malym. Lebo to vsetko nam kaze Jezis. Teda to, co Ty nenavidis, lebo to je pre teba komunizmus. Fuj, sialenost na entu.
.bez nadpisu od .karol | Jún 25, 2011
Co je na tom take nepochopitelne? Vysvetlenie je velmi jednoduche: Lebo su hlupi a zadubeni. Preto su katolikmi a preto volia SNS. Len vy si to akosi nechcete priznat, aj ked neverim, ze to neviete.