späť

Ján Chryzostom a Ján Krstitel

.peter Šiška | 12. August 2010 | prečítané 2007x | komentované 79 ľuďmi

Podzemna Cirkev patri do klenotnice slovenskej historie. Prenasledovanie nutilo Cirkev kracat po ceste skromnosti, spravodlivosti a pravdy. Prenasledovanie vyprodukovalo aj rad skvelych charakterov, ktore sa tazko rodia v pokojnych casoch, alebo v dobe konzumnej spolocnosti. Prikladom takejto osobnosti je Jan Chryzostom Korec, ktory prezil celych styridsat rokov ako jeden z pilierov podzemnej Cirkvi. Jan Korec prijal knazstvo v case ked nemohol ocakavat ziadnu vyhodu z titulu svojho postavenia. Vedel, ze toto rozhodnutie ho bude stat ponizovanie a prenasledovanie.  Predsa v tom case  mal velku moznost urobit dobru karieru aj v inych, najma politickych sferach. Na zaciatku 1950 tich rokov bol velky nedostatok kvalifikovanych a vzdelanych ludi, stacilo iba “zmenit kabat” a clovek  mohol zacat dobru karieru. Korec vsak prijima povolanie knaza aj napriek tomu, ze knazstvo bolo zosmiesnovane v kazdej skolskej ucebnici a velmi casto v mediach.   

Drviva vacsina ludi hlada vo svojich rozhodnutiach osobny uzitok, financne vyhody, popularitu a uznanie. Korcovi zostala iba viera vo vyssie ciele.  Mnohi snivaju o kariere pocas ktorej si nebudu musiet zaspinit ruky, dychat nezdrave chemikalie a pracovat fyzicky do umoru. Korcovo knazstvo ho vedie prave po tomto chodniku.  Spinave monterky od oleja, zamazane ruky od vazeliny, skvrny od miesania chemikalii.  Napriek svojmu vysvateniu za biskupa uz v 27 -mich rokoch, zostava aj nadalej pracovat v zamastenych  monterkach bez akejkolvek pompeznosti. Pri jeho vysviacke nie je ziadny zastup tlieskajucich ludi, alebo zastup veriacich, ktori sa sklanaju ku prstenu na jeho ruke. Podobne ako apostol Pavol zivi sa svojimi rukami a po praci hlasa evanjelium. Slovenska podzemna katolicka Cirkev mala v tych rokoch svoju najblizsiu podobu Cirkvi z cias apostolov a prvych krestanov. Ti co sme prezili tento cas v blizkosti Korcovom a jemu podobnych videli sme predovsetkym verne kopie apostolov z rannych dob krestanstva, ktore ako zrno psenice prinasali hojnu urodu. Tak ako sa prvi krestania uchylovali do katakomb, kde slavili omse a skryvali sa pred statnou mocou tak aj Korec a jeho stado, ktore posilnoval styridsat rokov sa skryvalo s nim na nespocetnych miestach na Slovensku. Nikdy nezabudnem na Vilovu ulicu cislo 25 v Petrzalke, skromny byt a vizitku na dverach s menom inziniera Michala. Taka bola rezidencia Otca Biskupa Korca v ktorej prijimal ludi, pisal svoju knizniciu viery a pracoval s uprimnym zaujmom o cloveka. “Odjakziva ma zaujimala ludska dusa, vnutro cloveka, ” povedal pri jednom stretnuti. Tento uprimny zaujem o cloveka, je zakotveny  v  rozdavani seba druhym tak ako jeho vzor Kristus, ktory sa rozdal totalne na krizi milionom ludi. Korec chce ludi spasit a nie vyuzit.

Pisanie a publikovanie je dnes lahka praca v porovnani s tym co bolo v podzemnej Cirkvi. Dnes sa  nemusi pisatel obavat toho, ze vzbudi podozrenie a vystavi sa nebezpecenstvu vysetrovania k voli klepaniu nejakeho textu na pisacom stroji. V polovici sedemdesiatych rokov som pracoval iba na svojej diplomovej praci a predsa o druhej hodine v noci ma zobudil buchot na dverach: “ Otvorte! Tajna policia!”Ledva som bol schopny natiahnut na seba saty a na zapnutie gombikov na kosely uz vbec nebol cas. Tajna policia vtrhla do izby a kontroluje strojom napisany text a krici… Na stastie ziadne rozmnozovanie zakazanej literatury, iba odborny text diplomovky. Potom nasleduje predvolanie na Verejnu bezpecnost a vysetrovanie. Biskup Korec napisal pod neustalym tlakom svoju “Kniznicu Viery” s cielom povzbudit ludi a budovat ich vieru v Boha. Jan Korec sa vsak sustreduje na to najdolezitejsie - spasu cloveka.  Aka bola odmena za tuto pracu? Desat rokov vazenia, Valdice, Pankrac a Leopoldov… kolko tazkych myslienok vzdat sa tejto cesty, kolko moznosti jednoducho buchnut so vsetkym a povedat si, ved to nema zmysel, nikto mi nepomaha, mam pocit sputanosti a osamelosti…Nic takeho sa nestalo. Vytrvalost je vzacna vlastnost a ti co vytrvaju az dokonca ziskaju odmenu.  

Byvaly Jan Krstitel Balazs formuloval hlavnu pricinu svojho odchodu z rehole a z knazstva nasledovne:

“Mam narastajúci pocit spútanosti, nepochopenia a kritiky z cirkevných radov, ako aj ticho biskupov pri verejnom potieraní hodnôt.”

Co mohol Korec povedat o svojom narastajucom pocite sputanosti? Vo vaznici sa bachar nepytal: “tak ako sa dnes citite pan reholnik? Mate nejaky pocit sputanosti alebo nie? Ak ano dovolte mi,  aby som Vam z neho pomohol!” Na ceste z Leopoldova je Jan Korec sputany v okovach ako velky kriminalnik, vazen vedla neho sa snazi otrovit…Ozaj tazko si predstavit vacsiu sputanost ako v takej chvili. Oponsky farar, ktory stravil 18 rokov vo vaznici vravi: “V preplnenej vazenskej cele bolo iba miesto na kybel v kute,  kde zostala nasa ludska  dostojnost?  Aky pocit sputanosti a nepochopenia by sme mohli zazit nad smradlavym kyblom do ktoreho si treba odbavit svoju dennu potrebu pred zrakmi preplnenej vazenskej cely? Alebo pozrime sa na zmysel pocitu sputanosti a nepochopenia vo Vojtassakovej “biskupskej” cele. Sedi s nim kriminalnik,  ktory odtal sekerou v hneve svojej dcere obe ruky zato, ze roztrhla sto korunacku.  V inej cele sa zase pokusaju  znasilnit spoluvazna a zasa v inej sa chvalia o svojich vrazdach a preklinaju az sa cela trasie…konecne  ziadny z nich si nemoze stazovat na pocit sputanosti a nepochopenia.

Pri mojom pobyte vo farnosti Svateho Jozefa  som sa dobrovolne zapisal na sluzbu do vaznice, ktoru organizovala farnost. Raz do tyzdna v nedelu vecer sme doniesli literaturu skupine vaznov a stravili sme s  nimi zopar hodin.  Kazda nedela bola pre mna nevyslovnym psychickym utrpenim. Prichadzal som domov totalne vycerpany najma z tej neprirodzenej atmosfery, ktora pramenila zo “sputanosti” tychto ludi, ktori nemohli zit dostojne na slobode, ale museli byt zatvoreni pod dozorom ako zvierata. Osobne som nevydrzal tuto sluzbu dlhsie ako rok ci dva.  A tu si predstavme biskup Korec sedi den a noc, rok za rokom, desat rokov priamo vo vaznici medzi tymito  kriminalnikmi…  a zaco? Raz pri rozhovore Korec  prezradil: ” nikto by nemal stravit viac ako pat rokov vo vaznici, lebo s casom ludia stracaju akukolvek nadej na zmenu a  upadaju do totalnej apatie, uz nie su schopni viac vratit sa do normalneho zivota.” Jan Korec a jemu podobni vedeli velmi dobre o “ tichu biskupov pri verejnom potierani hodnot” nikto sa ich nezastal. V roku 1967-68 pri pokuse Ceskoslovenska o demokraciu, Jan Korec uz vtedy biskup dufal, ze sa dostane ku svojej praci aspom na tej najmensej fare na Slovensku. Nestalo sa tak a predsa Korec si nestazuje ani na biskupov. Stazovat a kritizovat bolo to najlahsie ved ani jeden z vtedajsich biskupov nebol bez suhlasu komunisticej strany vo svojom poste.  Jan Chryzostom Korec  berie znovu vsetko s vierou a neochabuje  vo svojom presvedceni. V jeho pritomnosti clovek nemoze inak ako verit. Aj tie najmensie pochybosti vo viere sa vyparia pod vplyvom ohna viery, ktory ma Otec Kardinal Korec vo svojom vnutri. Je zaujimave, ze ani cerveny ani modri nezmenili jeho postoj. Kardinal Korec zostava neoblomny pravde ako Jan Krstitel a podobne ako Jan Chryzostom uci svojim zivotom slova: “Doxa to theo panton eneken,” vsetko ku vacsej slave Bozej (motto Jana Chryzostoma).

Slovenska premierka Radicova si vyvolila za svojho vrchneho poradcu knaza, ktory nevydrzal pri svojom slube. Stare prislovie vravi: “vrana ku vrane si seda a rovny si rovneho hlada,” znamena to, ze Radicovej sluby maju tu istu hodnotu ako sluby jej vrchneho poradcu? Obaja su si velmi podobni v nedodrziavani pravidiel. Radicova porusila parlamentarny zakon a volila za Tanu Rosovu a Balazs prelomil kazde pravidlo knazskeho povolania. Naskyta sa otazka:  je ten co dokaze kritizovat biskupov a aj samotneho Papeza schopny kritizovat premierku a jej vladu? Alebo tato druha vec je cosi ine, najma moznost pre postup v kariere? Jan Krstitel bol velky hrdina a dokazal nielen kritizovat samotneho krala Herodesa, ale polozil za pravdu aj svoj zivot. Balazs, ako reholnik, si vybral meno Jan Krstitel a teraz mu zostava uz len schopnost kritizovat “Herodesov,” teda predstavitelov svetskej moci na Slovensku a v Europe. Mozno Radicova sa nedopusti ziadnej chyby a Balazs nebude mat narastajuci pocit sputanosti a nepochopenia. Podobne “biskupy” v novej koalicnej vlade na cele s Radicovou nebudu nikdy ticho pri verejnom potierani hodnot!” (Pokial ich sami nebudu potierat).   

Skusenost podzemnej Cirkvi nie je znama na zapade. Nasa spolocnost je teraz modelovana zapadnym stylom trhoveho hospodarstva. Slovensko na rozdiel od zapadu ma poznanie aj inych hodnot prave cez skusenost podzemnej Cirkvi. Tato skusenost moze byt bohatstvom naroda ak si narod bude toho vazit, inak sme zili a trpeli pod jarmom ateizmu a komunizmu zbytocne.    

Facebookvybrali.sme.sk

.peter Šiška

Komentáre (79)

  1. .vynikajuci clanok  od .easy | 13. August 2010

    Vynikajuci clanok, cital som s napetim pekne podchyteny zivot kard. Korca. Myslim, ze na konci je zbytocne vtahovat do toho Radicovu v zmysle vrana k vrane sada, to je demagogia. Skor som cakal na konci este vyraznejsie porovnanie s p. Balazsom, aby bolo jasne co to znamena “zobrat kriz a nasledovat”. Vynikajuco je v clanku zachytene, ze pomery boli vyrazne horsie za komancov a kard. Korec vydrzal. V tomto svetle vyzera konanie p. Balasza velmi zvlastne.
    Dakujem

  2. .bez nadpisu  od .peter Šiška | 13. August 2010

    Mate pravdu, zakoncenie mohlo byt lepsie s tym uplne s Vami suhlasim. Mozem iba konstatovat pohnutky, ktore ma k tomu viedli: Balazs neopustil iba reholu a knazstvo, ale stal sa vplyvnym politickym cinitelom vdaka Radicovej. Radicovej tah urobit Balazsa prveho poradcu vlady dava negativny signal Slovensku, pre mna osobne tento signal znamena strata dovery v jej schopnosti. Slovenska politika v buducnosti bude ovplyvnena Balazsom vdaka Radicovej. Zda sa, ze po pade Slotu, Slovensko vita vsetko co ma trochu inteligencie. Inteligencia je dvojstranny mec moze byt rovnako nebezpecna ako ten primitivnejsi prejav predoslej vlady.

  3. .neviem  od .sandokan | 13. August 2010

    Vaš komentár sa mi nezdá. Vážim si oboch ludí, ako Korca tak aj Baláža. Nemožem sa však zbaviť dojmu, že pán Korec je už na konci svojej púti a má tak povediac už právo na robenie chýb, takže mu môžu byť prepáčené. Na druhej strane sledujem články a vyjadrenia p. Baláža už od značnej minulosti a obdivujem jeho trefnosť, nadhlad a odvahu s akou otvára a odhaľuje témy súčasnosti. Cítim vo vašich slovách, akoby mal vari odísť do číny, dať sa zavrieť do žalára a hovoriť pravdu odtiaľ aby to malo hodnotu ktorú vy vyžadujete? Nie je vari pravda, že napr. p. Sokol zlyhal a z celej cirkvi sa k tomu nedokázal za veľmi dlhý čas nikto postaviť s čistým štítom, ale on ano? (a to vyťahujem len prvé čo mi prichádza na um) Nepostráda cirkev náhodov takúto sebareflexiu? Alebo to poviem ináč aké činy a konanie nás privedú skôr do stavu v ktorom musel žiť pán Korec? Hovorenie pravdy aj keď pre niekoho bolestivej Baláža, alebo zatĺkanie a zatváranie očí “tých druhých” tzv mlčiacej vačšiny? neviem či si to uvedomujete, ale práve Baláž je ´daleko viac akýmsi Korcom tejto doby než vy p. Šiška a podobní!

  4. .nesuhlasim.  od .jaroG | 13. August 2010

    Nesuhlasim s kritikou. Velmi negativisticky clanok, zamerany proti M.Balazsovi. Tazko je tuto kritiku vnimat objektivne. Velmi povrchne a jednostranne. Vsetci sme ludia a nikto z nas nevie ako nakoniec dopadne. Naviac, nie je mozne len tak zmazat to, cim J.K.Balazs obohatil.

  5. .keby len to - mozem autora upokojit  od .osgood | 13. August 2010

    (i ked ani v najmensom nepochybujem, ze o to nestoji)
    Slovenska politika v buducnosti Balazsom nebude ovplyvnena ani v najmenšom a ani nahodou …
    Ivetka bude mat problem aspon vizualne vymanit sa spod ‘vplyvu’ Ivana Miklosa…
    Neviem, ako je na tom pani premierka z hladiska prirodzenych zivotnych cyklov- v krajnom pripade Balazsov bude akurat tak na ňu - v “té děsivé střídě dvou období”…
    ale aj o tom pochybujem…
    Taketo triky sa nedaju opakovat dvakrat - 21. storocie sa na stare triky nehodi - so svojim egom zapasiaci clovek to namiesto “na Rasputina ” môže dotiahnuť v OPTIMALNOM pripade na ‘Jeppeho z Vŕšku’

  6. .mas \"zaujimavo\" nastaveny filter - cookie !!  od .osgood | 13. August 2010

    velkoryso poskytujes svoj priestor, aby sa ti tam kdesi do kešene “vyrozpravali mimo tvoj blog” citatelia mimo ‘hlavny sled’…
    ze to vôbec verejne publikuješ ??? - prečo to tym svojim neposleš rovno mailom???

  7. .to sa u vas na dedine takto filtracne sniva??  od .a5621503 | 13. August 2010

    #.keby len to - mozem autora upokojit od .osgood | 13. August 2010
    (i ked ani v najmensom nepochybujem, ze o to nestoji)
    Slovenska politika v buducnosti Balazsom nebude ovplyvnena ani v najmenšom a ani nahodou …
    Ivetka bude mat problem aspon vizualne vymanit sa spod ‘vplyvu’ Ivana Miklosa…
    Neviem, ako je na tom pani premierka z hladiska prirodzenych zivotnych cyklov- v krajnom pripade Balazsov bude akurat tak na ňu - v “té děsivé střídě dvou období”…
    ale aj o tom pochybujem…
    Taketo triky sa nedaju opakovat dvakrat - 21. storocie sa na stare triky nehodi - so svojim egom zapasiaci clovek to namiesto “na Rasputina ” môže dotiahnuť v OPTIMALNOM pripade na ‘Jeppeho z Vŕšku’
    _
    #.mas \”zaujimavo\” nastaveny filter - cookie !! od .osgood | 13. August 2010

    velkoryso poskytujes svoj priestor, aby sa ti tam kdesi do kešene “vyrozpravali mimo tvoj blog” citatelia mimo ‘hlavny sled ’…
    ze to vôbec verejne publikuješ ??? - prečo to tym svojim nepošleš rovno mailom???

  8. .vynikajuci clanok (ak ani po tomto to neprejde?!?! )  od .a5621503 | 13. August 2010

    #

    .keby len to - mozem autora upokojit od .osgood | 13. August 2010

    (i ked ani v najmensom nepochybujem, ze o to nestoji)
    Slovenska politika v buducnosti Balazsom nebude ovplyvnena ani v najmenšom a ani nahodou …
    Ivetka bude mat problem aspon vizualne vymanit sa spod ‘vplyvu’ Ivana Miklosa…
    Neviem, ako je na tom pani premierka z hladiska prirodzenych zivotnych cyklov- v krajnom pripade Balazsov bude akurat tak na ňu - v “té děsivé střídě dvou období”…
    ale aj o tom pochybujem…
    Taketo triky sa nedaju opakovat dvakrat - 21. storocie sa na stare triky nehodi - so svojim egom zapasiaci clovek to namiesto “na Rasputina ” môže dotiahnuť v OPTIMALNOM pripade na ‘Jeppeho z Vŕšku’
    _
    #

    .mas \”zaujimavo\” nastaveny filter - cookie !! od .osgood | 13. August 2010

    velkoryso poskytujes svoj priestor, aby sa ti tam kdesi do kešene “vyrozpravali mimo tvoj blog” citatelia mimo ‘hlavny sled’…
    ze to vôbec verejne publikuješ ??? - prečo to tym svojim neposleš rovno mailom???

  9. .tak jedeme daaal _ keby len to - mozem autora upokojit  od .a562_1503 | 13. August 2010

    #

    .to sa u vas na dedine takto filtracne sniva?? od .a5621503 | 13. August 2010

    #.keby len to - mozem autora upokojit od .osgood | 13. August 2010
    (i ked ani v najmensom nepochybujem, ze o to nestoji)
    Slovenska politika v buducnosti Balazsom nebude ovplyvnena ani v najmenšom a ani nahodou …
    Ivetka bude mat problem aspon vizualne vymanit sa spod ‘vplyvu’ Ivana Miklosa…
    Neviem, ako je na tom pani premierka z hladiska prirodzenych zivotnych cyklov- v krajnom pripade Balazsov bude akurat tak na ňu - v “té děsivé střídě dvou období”…
    ale aj o tom pochybujem…
    Taketo triky sa nedaju opakovat dvakrat - 21. storocie sa na stare triky nehodi - so svojim egom zapasiaci clovek to namiesto “na Rasputina ” môže dotiahnuť v OPTIMALNOM pripade na ‘Jeppeho z Vŕšku’
    _________________________________-
    #.mas \”zaujimavo\” nastaveny filter - cookie !! od .osgood | 13. August 2010

    velkoryso poskytujes svoj priestor, aby sa ti tam kdesi do kešene “vyrozpravali mimo tvoj blog” citatelia mimo ‘hlavny sled ’…
    ze to vôbec verejne publikuješ ??? - prečo to tym svojim nepošleš rovno mailom???

  10. .ad sandokan  od .peter Šiška | 14. August 2010

    Vas komentar ma zaujal. Vek nie je prekazkou a vobec nevplyva na robenie chyb prave naopak. S vekom clovek vidi lepsie a hlbsie do zivota. Tato vekova diskrimancia je jednou z typickych prvkov europskej kultury. Podla Vas bol trefny som zvedavy aky “trefny” bude pri kritizovani chyb novej vlady. Ako Balazsov privrzenec by ste si mohli vsimnut, ze tu “kritiku” prave Balazs oznacil ako hlavnu pricinu preco to nezvladol ako knaz. Balazs je padnuty knaz, clovek bez chrbtovej kosti. Myslim, ze ak by zil v predoslej dobe bol by aktivny v Pacem in terris.

  11. .ad jaroG  od .peter Šiška | 14. August 2010

    Nesuhlasite s kritikou toho kto sa prave preslavil kritikou druhych, najma svojich predstavenych. Ak mohol on tvrdo kritizovat na verejnosti druhych preco by sme my nemohli zase kritizovat jeho? TO be nebolo fer.

  12. .ad Peter Šiška  od .juraj | 14. August 2010

    Niekedy mam pocit, ze samotny pan boh dava cloveku viac slobody, ako niektori ludia v cirkvi…

  13. .bez nadpisu  od .peter Šiška | 14. August 2010

    pravda, ten “pan boh” je vo svedomi cloveka. otazka je ci je clovek ochotny konat podla svojho svedomia, alebo nie. zivot nie je mozny bez pravidiel a pravidla obmedzuju, totalne sloboda na tejto planete neexistuje iba v jednom v obetovani sa za druhych, najma za tych poslednych. svaty augustim to zhrnul do nasledovneho vyroku: “miluj a rob co chces!”

  14. .ad radoslav Praznovsky#1  od .peter Šiška | 15. August 2010

    Poznate Leva Nikolajevica Tolsteho on tiez hlasal: “neprotivlenje zlu nasiliem” a nebol z podzemnej Cirkvi. Myslienka utrpenia je tajomstvo ludskeho zivota, snazime sa vyhnut utrpeniu cely zivot a predsa sa mu nevyhneme. v krestanstve ma utrpenie novu dimenziu. Konecne nie je to prave Satan, ktory je rebelant a nevie sa podriadit? Nie je to pycha co sposobuje najvacsie utrpenie? Komunisti hlasali rebeliu podobne ako Satan a vidite ako dopadli. Uz je im koniec.

  15. .ad radoslav Praznovsky#2  od .peter Šiška | 15. August 2010

    Podzemna Cirkev bola odpovedou na vtedajsiu dobu. Dnes je ina doba - volneho (relativne) obchodu a kapitalizmu. Dnesna doba si vyzaduje inu odpoved, inu strukturu v podobe jednoducheho zivota a zriekania sa konzumncneho sutazenia a honby za ziskom. Kedysi Hippies v Amerike protestovali proti konzumu a zivota zalozeneho na hodnotach nahania za ziskom. Moznoze sa znovu objavi clovek podobny svatemu Frantiskovi a zacne propagovat chudobu a navrat k jednoduchemu zivotu.
    Podzemna Cirkev mala svoj efekt v udrziavani hodnot, ktora prameni z viery v Boha, zaroven politicky pomohla krestansko demokratickemu hnutiu, ktore ziskalo hned na zaciatku vacsinu ludi prave preto lebo podzemna Cirkev mala svoj vplyv na ludi. Na nestastie KDH sa neudrzalo a nevedelo pritiahnut ludi.

  16. .ad radoslav Praznovsky#3  od .peter Šiška | 15. August 2010

    pozrel som si dokument: pharmacratic Inquisition, a pozmam gnosticke ucenia ako aj ludi, ktori sa takymito vecami zaoeraju (medzi nimi aj hippies z oblasti Rio Grande v Novom Mexiku, ako aj ini, ktori su pod vplyvom drog a hladaju “hlboke pravdy” jedenim hribov. Tieto veci zavadzaju ludi zo spravnej cesty a zatemnuju im mysel od hladania pravej pravdy, ktora je jednoducha, priama a cista. So to triky zleho ducha, ktory chyta ludi do svojich sieti a vysledok je nespokojny a nestastny zivot. Preto treba davat pozor na tieto veci a vyhybat sa im.

  17. .a je to tu zas!  od .k. | 15. August 2010

    Za totality bola medzi veriacimi celkom ina klima ako teraz. Boli spojeni, mali “spolocneho nepriatela”, neprijemnosti zvonku ich vieru posilnovali. Po Novembri sa aj z veriacich stali klasicki ludia s chybami, ktori sa zeru a kritizuju navzajom a cirkev na Slovensku ma za 20 rokov po revolucii problem najst sposob fungovania v novej spolocnosti. Zatial co Korec bol hrdina za totality, uz mi pripada, ze Balazs sa stava hrdinom dnes, pretoze tak ako ho kritizuju ludia z radov cirkvi uz hranici s ludskou nedostojnostou. Novodoby hon na carodejnice! A nechapem, co stale mate s tym slobom. Pan Balazs Vam nieco slubil? Alebo VAs Boh poveril, aby ste ho v jeho mene fajne vytrepali?

  18. .mnohi prvi budu posledni a posledni prvi  od .belzezub | 15. August 2010

    , church is fault, just for a bunch of selfish priests that for his own interest took the name of freedom and love just to keep their power…….Balaz narodiel od Korca nepaktoval a nežehnal Meciarovej a Ficovej bande. Marian bol jeden z mala normalnych ludi tejto doby, ktory dokazal vidiiet pod povrchom, a je len dobre ze opustil tu klietku s nazvom RKC kde je zakazane inak mysliet, a kritizovat predstavitelov cirkvi . Korcove obdivuhodne dlhe roky vo vazeni svedcia len o jeho silnej viere, nic viac. Viera nie je vsetko.

  19. .petrovi šiškovi  od .dododo | 15. August 2010

    Rád čítam vaše texty, ale tento ma trochu sklamal. Balázsa osobne nepoznám a mrzí ma že z rehole odišiel. Ale nemyslím si, že tak učinil z karierizmu. Priznajte si v kútiku duše, že ste zaujatý voči nemu “LEN” z dôvodu že sa rozhodol odísť. Napísali ste “Myslim, ze ak by zil v predoslej dobe bol by aktivny v Pacem in terris.” Ak by ste si dali aspoň malú námahu a pričítali čo ten človek robil pred revolúciou, nemohli by ste túto vetu vysloviť. Vyberám z jeho životopisu:
    “Pred novembrom 1989 bol spoluzakladateľom a redaktorom kresťanského samizdatového časopisu Zrno. Bol sledovaný Štátnou bezpečnosťou a nemohol dokončiť štúdium na Stavebnej fakulte VŠT v Košiciach. V rokoch 1988 – 1990 pracoval ako ošetrovateľ vo FNsP v Košiciach. Bol signatárom petície Několik vět, podpísal tiež petíciu za prepustenie tzv. bratislavskej päťky. ”
    Myslíte si, že už vtedy bol karierista? Naopak v PACEM IN TERRIS bol napr. aj súčasný biskup Tondra.

  20. .....  od .belzezub | 15. August 2010

    http://www.motivatedphotos.com/?id=3073

  21. .toľko filtruješ, Šiška, a napokon  od .osgood | 15. August 2010

    … individuu tak duchaprazdnemu ako je Prazdnovsky venujes tolko casu a pismen a argumentov… a ako ťa tak tipujem, možno aj buducu esej…
    … davať psom sväté veci … a perly hadzať pred…
    dziwny ten swiat…

  22. .pre dododo  od .peter Šiška | 15. August 2010

    velmi rozumny komentar, zamyslim sa nad tym co ste napisali. v ziadnom pripade nechcem byt zaujaty, alebo stat na nespravnom konci. zamyslime sa spolu: clovek, ktory verejne kritizuje Svateho Otca a biskupa, ktorym sluboval poslusnost, potom prijima statnu poziciu vo vlade na ktorej mu az natolko nevadi co robi (na Papezovi vadilo), vydava samizdat v 1989 roku…co je za tym vsetkym? Mentalita, nevyrovnanost, duch? Mnohi ludia su velmi motivovany dostat sa hore za akukolvek cenu. 20-30 rokov som pozoroval niektorych dnes slavnych disidentov (nechcem spominat mena) a nechcel som verit vlastnym ociam. Uz 1960-70 tych rokoch rozmyslali nad tym, ze to raz vsetko padne a ze sa mozu dostat raz hore cez disidentstvo …Taky je zivot, plny pekvapeni, ucim sa cely zivot. HLadajte preto pravdu, majte oci otvorene,a ak najdete sukocne pravdu pomozte aj mne, aby som nestratil poznanie, ktore nadobudnete, rozmyslajte, pozorujte, skumajte a budte opatrny. Su medzi nami aj veke charaktery, no nie kazdy disident ma cite umysly. Meradlom pravdy je …pokora a uprimnost. Cim pokornejsi clovek tym rydzejsi charakter.

  23. .petrovi šiškovi  od .dododo | 15. August 2010

    Keďže pána Bálázsa osobne nepoznám, nemôžem poznať úprimnosť dôvodov odísť z rehole. Jediné rozumné vysvetlenie je to, že vstupoval do rehole v porevolučných časoch, keď vládla v spoločnosti istá eufória a nadšenie z nových časov. Neviem ako dlho žijete v USA, ale keďže som Balázsovým rovesníkom, viem si to nadšenie predstaviť. Tak ako pre mnoho iných katolíkov je vedenie a smerovanie katolíckej cirkvi 20 rokov po revolúcii sklamaním. Jediným svetielkom na konci tunela je nový trnavský arcibiskup Bezák, ktorý sa tam dostal asi nejakým nedopatrením. Každý muž vo veku Balázsa robí taký nejaký odpočet toho čo sa mu v živote podarilo presadiť a čo by ešte do staroby chcel stihnúť. Preto jeho rozhodnutie vcelku dokážem pochopiť. Takú pokoru ku svojemu nadriadenému mal snáď len otec Srholec, ktorý trpiac v lágroch podobne ako Korec si nezaslúžil od Sokola ani povolenie na verejné vysluhovanie sviatostí!!! Problém vedenia RKC na Slovensku tkvie v tom, že myslením zostalo niekde v období prvého slovenského štátu. Snáď keď príde ku generačnej výmene aj sa niečo zmení. A zároveň na Slovensku veľmi chýba niekto taký ako je v Čechách Tomáš Halík.

  24. .pre osgood  od .peter Šiška | 15. August 2010

    zaujimavy komentar. myslim si, ze R.P je ranena a stratena ovca, ktora potrebuje pomoc obviazat rany a priniest naspat do kosiara. zatialco Ty moj brat sa zdas byt na spravnej ceste. Myslim, ze gesto Radicovej vybrat Balazsa za svojho hlavneho poradcu svedci o jej charaktere. V anglictine sa tomu hovori “slick” and “obnoxious.”

  25. .pre radoslav Praznovsky  od .peter Šiška | 15. August 2010

    Ste v zajati astrologie, ktora je nebezpecna. Biblia uci, ze “astrology is abomination to God.” A taktiez “will be punished.” Preto si davajte pozor aky duch manipuluje s Vami, akeho ste ducha. Satan zacal rebeliou proti Bohu a kazda rebelia ma v sebe cosi satanskeho, poslusnost, na druhej strane odrkadluje pokoru a spravnu cestu.

  26. .pre dododo  od .peter Šiška | 16. August 2010

    Biblia vravi: “Slovo zabija,ale duch dava zivot.” Skumajme teda akeho ducha su nasledovny ludia a udalosti.
    Pochopil Balazs co je poslanim reholnika? Kracat na ceste dokonalosti, zit pre druhy svet a nie pre tento…na svojom vlastnom zivote dokazovat Krista a podobat sa mu co najviac. Frantiskani a Kapucini by mali nasledovat prikald svateho Frantiska. Nie je nahodou Balazsov duch naplneny prilis svetom? Nie som reholnik, ale duch biblie je dost jasny najma v osobe Jana Krstitela: “umensovanie seba a narastanie Krista.” umensovanie konci ked “JA” uz neexistuje a “ON” je infinitivne. Bol Balazs tohto ducha? Nepochopil to. Natom predsa nevadi kto je biskupom, cirkev nestoji na ludoch. Kristus povedal ani brany pekelne ju nepremozu, on uz predsa predvidal aj Sokola aj Bezaka aj Lazika ci Feranca, Vojtassaka ci Roberta Pobozneho…a predsa nasou povinnostou je uctit ich ako samych apostolov lebo na nich je apostolska postupnost. Zivot krestana (a zvlast reholnika) nie je naplneny tymto svetom, ale vierou v buduci svet. V tomto svete nie je nam dane sudit, ale verit, ze Boh moze urobit aj z kamenov synov Abrahamovych, ako to Jan Krstitel sam povedal. To co sa deje teraz na Slovensku je vysledok zmeny politiky a systemu poslednych 20 rokov. Som prekvapeny ako rychlo sa ludia na Slovensku adaptovali zapadoeuropskemu silne sekularnemu relativizmu.

  27. .dalsi dobry clanok  od .jan | 16. August 2010

    Myslim, ze trochu tvrdo spajate porovnanie reality “Korcovej” a “Balazsovej” Cirkvi s porovnanim Korcovych a Balazsovych rozhodnuti. Ocenujem vsak, davate priestor uvaham ako podmienila skusenost podzemnej Cirkvi nas pohlad na svet. Suhlasim s Vami, azda tiez na zaklade pobytu na zapade, ze ta skusenost predstavuje velky dar pre nasu spolocnost, ktory si malo vazime.

  28. .pre radoslav Praznovsky  od .peter Šiška | 16. August 2010

    Rebelia rusi poriadok a bez poriadku sa nedari progresu. Vedecky pokrok si vyzaduje disciplinu, sustredenost, organizaciu a neustale ucenie. Tieto vsetky veci vyzaduju poslusnost a pokoru. Ucit sa bez pokory nie je mozne a zvycajne ti najpokornejsi to aj najdalej dotiahnu, lebo namyslenost implicitne vylucuje hlboku vedomost. Efektivnost je spojena s dobrou organizaciou a dobra organizacia vyzaduje spolocnu pracu a potlacenie vlastneho egoizmu teda team work. To je tak ako vo fudbale, ked hraju amatery tak sa kazdy snazi hrat sam pre seba a nemoze sa podriadit koletkivu. Na druhej strane najlepsie profesionalne timy maju vynikajucu spolocnu organizaciu (team work) a vedia najam ze prihravky a nie sebecke driblovanie robia uspech. K tomu aby to clovek dokazal musi byt aj pokorny. Namyslenci zvycajne neprihraju nikomu, ale ziadaju len aby im druhy prihlaravali. Podobne je to aj v realnom zivote v praci, v kolektive, v krajine a v Cirkvi. Neviem ako Vy, ale ja si vsimam, ze skromny ludia to vzdy dalej dosiahnu a ludia si ich aj vzdy viacej vazia,

  29. .pokora a poslusnost vedu k pokroku...asi zozerem kefu  od .belzezub | 16. August 2010

    The belief that a cosmic Jewish Zombie who was his own father can make you live forever if you symbolically eat his flesh and telepathically tell him you accept him as your master, so he can remove an evil force from your soul that is present in humanity because a rib-woman was convinced by a talking snake to eat from a magical tree…yeaaah, make perfect sense…. džííííííííízs

  30. .ad belzebub  od .peter Šiška | 16. August 2010

    The life has its profound meaning and certain level of complexity. It is often difficult to explain it in details in such a way that everybody would understand it. Therefore parabole is a great tool to express complex things using language that everyone, including little children, can understand it. The parabole about paradize and eating an apple from a forbidden tree has a profound meaning that everyone can understand. Therefore I would not underestimate this biblical parabole, it shows the reality of life the meaning of rebellion against God and the distructing force of evil. In addition, this parabole is a beautful piece of poetry that deserves respect in every way,

  31. .ad Jan  od .peter Šiška | 16. August 2010

    Dakujem za komentar. Zda sa, ze na SLovensku sa rodi priepast medzi dobou a ludmi do roku 1990 and po roku 1990. Dnes je uz dvadsat rokov od zmeny systemu a cela nova generacia vyrasta pod vplyvom novej doby, ktora ma vsetky prejavy (a zaroven aj problemy) zapadneho relativizmu. Nebolo by spravne aby sa tieto dve doby existovali nespojite teda v diskontinuite. Balazs je prejavom tejto diskontinuity a priklad “hrdinu” zapadneho liberalizmu a relativizmu. Treba sa drzat hodnot, ktore maju viac absolutnu dimenziu. NIe je tazke dnes vystupit proti Cirkvi - je tazke verit, ze Boh riadi Cirkev aj cez Sokola. Balzs sa vyhyba tazkej veci a robi to co je lahke a co mu prinasa velky svetsky uzitok.

  32. .ad K,  od .peter Šiška | 16. August 2010

    Podoben ako v odpovedi pre “Jan” prave hrdinstvo zostava absolutne, Balazs je relativisticky “hrdina” nic neriesi iba komplikuje vyberanim si lahkej cesty, on reholnik (paradoxne). Mate vsak pravdu, ze tento dobovy prechod nie je lahky a nemal by vysustit v diskontinuitny rozpor. K tomu treba vidiet veci spravne a nevolat hrdnu, slabochom a slabocha hrdinom. Balazs je slaboch, Korec je hrdina.
    Slovo “slub” nie je tu priliehave, ale charakter. Podobne ako ked clovek prisaha manzelsku vernost az dp smrti a za pol roka tento slub rusi. Nie je to otazka slubu, ale charakteru a mentalneho, psychickeho a dusevneho zdravia,

  33. .pre radoslav Praznovsky  od .peter Šiška | 16. August 2010

    Je mudrost absolutna, alebo relativna hodnota?

  34. .by the way  od .belzezub | 16. August 2010

    …..ludia sa od zvierat ,okrem vsetkeho, lisia aj v schopnosti tvorit myty o nasom povode, ,,a dedicny hriech je len jeden z nich……..btw absolutna hodnota je informacia….mudry vie byt kdekto

  35. .ad Radoslav P.  od .jan | 17. August 2010

    Vampirom ste sam. Klamete sa predstavou, ze ta Vasa rebelia ma pozitivny obsah ako konkretny prejav ludskeho ducha, ale potrebujete burat formu aby ste si uzili slast transcendencie ako verny nihilista. Inac by ste tu neoxidovali.
    Skuste si pre zmenu precitat o krestanstve aj nieco ine nez co pise Nietzsche. Predsa len uplynul nejaky ten rok odkedy sa tu suzoval ten dobry clovek. Hodenu rukavicu nihilzmu zdvihlo par ludi v katolickej Cirkvi - W. Kasper alebo H. Urs von Balthasar.
    Inac, neodpustim si poznamku, ze som sa musel zasmiat pri citani 32. “Kde je ten váš Kristus? Živí ľudia sa dájú milovať ale Kristus?” Tusim ste pri tej svojej hlbkovek analyze katolickej Cirkvi prehliadli zaklad jej ucenia. Kristus vstal zmrtvych!!! Prvotina zosnulych!!! On Zije! Dobre rano, Praznovsky!!! :-))

  36. .ad Radoslav P.  od .jan | 17. August 2010

    “Vysvetlite my ešte ako sa dá skĺbiť pokora, život v chudobe s dobývaním Marsu?”
    Pretinaju sa v nekonecne ako dve priamky. V bode Omega, ktorym je Kristus - zmysel dejin.
    Viete, my krestania sme az taki trapni personalisti, ze nevymenime zivu osobu za nejaky ideologicky konstrukt. Tu mate kombinaciu oboch pojmov, a teraz dajte pokoj, ako ste slubil.

  37. .preco chces, aby uz dal pokoj??  od .osgood | 17. August 2010

    len nechaj RP písať, podstatne horšie by bolo to nesurode, nesúvislé táranie počúvať a nemôcť odísť…
    _
    Je to ocividny produkt debat na platku zvanom SME, kde sa podobni vzdelanci ako on este aj navzajom boduju, a pod laskavou opaterou admina a “moderatorov” naberaju na sebavedomí
    (to “sebavedomie” to je taky nepresny slovanský, ci mozno len slovensko-cesky termin - ved keby si ten nesustredeny tvor seba-uvedomil, zaliezol by niekam do kúta a este trocha k zemi)
    A ti SME-admini opakovanu kritiku takej “myslienkovej invalidity” ocenia zablokovanim konta takeho kritika…
    Nepovazujem za spravne byt “zdvorilo láskavy” k takým debaterom …
    No a tak si na SME spokojne vegetuju s “karmou” len malo pod 200, a su v “diskusnom prispevku” schopni pospajať nielen tú cestu na Mars, ale upalovanie carodejnic, utok na dvojicky, fingovane pristatie na Mesiaci, vykynozenie indianov, Nostradama, Teslu, 2. vatikansky koncil - a to a bez ohladu na temu clanku , a trebars aj v poradi ake som tu uviedol . (a obvykle clanok okrem titulku ani nečítajú)
    _
    Treba ho nechat pisat - nicim viac tu svoju nazorovú skupinu (on to mozno oznaci za filozoficku skup.) neskompromituje … a to je dobre…

  38. .ad belzebub  od .peter Šiška | 17. August 2010

    suhlasim, ze s objavenim sa cloveka na zemi objavili sa zaroven aj rozne myty. No nie je mytus ako mytus. Napriklad stare grecke myty nikto nebral vazne za pokial neprisiel genius Schlimman. On ich zobral vazne a nasiel Troju a obrovske bohatstva, ktore vykopal pri svojom archeologickom prieskume. Biblicka archeologia je dnes velmi rozvinuta veda a sam som ju studoval jeden semester. Biblia niekedy pracuje ako perfektne zostrojeny narys, inokedy zase nevieme presne co sa v jej texte skryva. Poezia, mytologia a paraboly hraju tiez svoju ulohu a krasne vysvetluju mnohe moralne principy. A to bol ich ciel, preto verime, ze boli inspirovane Duchom Svatym. No vzdy to zostane na cloveku v co alebo v koho uveri. Koho svedectvo vypocuje a zamysli sa nad nim. Preto treba rozmyslat a hladat a ja verim, ze kto hlada uprimne aj najde. Treba preto hladat, ale uprimne inak to nema vyznam klamat sam seba.

  39. .ad radoslav Praznovsky  od .peter Šiška | 17. August 2010

    Zabudate na jednu vec, ze ludia sa nedaju zase tak lahko “zdemagogovat” ako si Vy myslite. Ludia rozmyslaju, nemozete ich preto podcenovat. Vasmu pohladu chyba trochu skromnosti. Len sa zamyslite na tu skutocnost, ze poradcom Vatikanu je aj Hawking v sucastnosti obrovska kapacita vo fyzike, mnohi biologovia, filozofy, archeologovia, chemici atd. velmi otvorene a mudre hlavy.
    Citujem z Vasho textu::
    “Zlo je rozhodnutím neznášať a dobro znášať všetky aspekty cesty.”
    velmi krestanske, to je zaklad krestanskej filozofie

  40. .ad Radoslav P.  od .jan | 17. August 2010

    Zvolil si tykanie, nedbam. Kde som napisal, ze Ta chcem upalit? Reagujem preto, lebo si tlk. Apropo, iba dokazujes, ze nic konkretne sa od Teba clovek nedocka. Potrebujes si vyfabrikovat nepriatela, aby si tu mohol nariekat, ze z Teba robia kacira. Si mi ale hrdina!! Nemam Ti pofukat bibi?
    Urazky? :-)) Velmi si fandis… Si tak trochu zabavny a tak trochu mi Ta je luto.
    Ak nechapes moje vysvetlenie eschatologie v skratke, je to Tvoj problem. Trochu sa pusiluj. Ved o krestansku lasku nestojis, tak preco by som Ti mal ja nieco vysvetlovat?
    Bohuzial, to, ze nestojis o poznanie Krista vnimam ako dostatocny znak, ze nestojis o poznanie pravdy a tym s Tebou koncim dialog, ktory nikam nevedie.

  41. .ad jan  od .peter Šiška | 17. August 2010

    Osobne si myslim, ze RP to tak presne nemysli ako to vyznieva. Vnutorne je celkom iny ako to znie na povrchu.

  42. .frazy a frazy  od .k. | 17. August 2010

    Ale no tak, krestania? Vazne mate vo vsetkom tak jasno ako to prezentujete? Neverim. Staci sa konfrontovat s vlastnym realnym zivotom a ideologicke kecy sa rozsypu. R.P. je mozno vo svojej slobode uvazovania k Bohu blizsie ako vy. Preco sa tak ohradzujete, ak niekto rozmysla a kona slobodne? Poslusnost nie je viac ako sloboda. To by Boh stvoril tento svet uplne inak.

  43. .a este jednemu nerozumiem...  od .k. | 17. August 2010

    Ked niekto urobi slobodne zivotne rozhodnutie, ktorym nikomu neublizuje, iba ak sebe, tak je to neposlusnost. Ked niekto slobodne vo svojej funkcii spreneveri peniaze, tak ziadate voci nemu poslusnost.

  44. .ad k  od .jan | 17. August 2010

    Nemam vo vsetkom jasno. Co Ta odovodnuje to tvrdit? Ani sa neohradzujem, ked niekto rozmysla a kona slobodne. Ohradzujem sa, ked je niekto nekonzistentny, ked neinterpretuje spravne moj postoj (co si momentalne spravil Ty sam) a ked je presvedceny, ze pozna krestansku vieru, a pritom o nej nema ponatia. Uplne s Tebou suhlasim, ze sa treba konfrontovat s vlastnym realnym zivotom a ideologicke kecy sa rozsypu, aj ideologia slobody. Ja si svoju slobodu nedam vziat nikomu, ale nedam si vziat ani jej zmysel - moznost rozhodnut sa pre pravdu a dobro. V tom mam jasno dostatocne, a o pravdu a dobro sa usilujem. Ak ostavas bokom tohto usilia, na to mas, samozrejme, pravo, ale potom by som Ta len poprosil, aby si nezavadzal mne alebo inemu… (S R. P. mas inac jednu vec spolocnu - v Tvojej kritike niet stipky pozitivneho navrhu. Obaja ste taki nazorovi protestanti, neviete nic originalne priniest, Vas postoj informuje iba odmietanie toho, co vytvoril niekto iny. Dobra ukazka toho, ze dosledny liberalizmus konci nihilizmom.)

  45. .ad radoslav Praznovsky  od .peter Šiška | 17. August 2010

    V Amerike tomu hovoria “born again” teda znovuzrodenie cloveka, pochopenie o co sa tu jedna. Vobec sa tu nejedna o nabozenske ritualy, tie sa vyvinuli nasledne ako normalny odraz veci spojenej s vacsou skupinou ludi.. Vsetko skupinove musi byt organizovane a vsetko organizovane ma svoje zakony a svoju kulturu, ktora ma malo spolocneho z originalom. Preto aby to clovek vsetko mohol pochopit musi sa znovu narodit. pan Praznovsky zelam Vam toto znovu zrodenie, aby ste zakusili tu hlbku poznania, ktore vyplyva z poznania Pravdy, Cesty a Zivota. To je tak ako v nasom kostole. Anglosaxonska hudba mi je dost nudna a vobec sa neda porovnat s nasou slovenskou. A tak sedim mnohoraz unudene v lavici. Az tu zrazu nasa organistka zisla z chorusa a mal som ju moznost vidiet…uz sa viacej nestazujem na hudbu. Je velmi pekna! A tak je to aj s nasim chodenim do kostola, clovek najprv nic nevidi, lebo je tam vela organizacie, kultury pravidiel hudby, je to vsetko nasilu, no keby sme mali moznost vidiet tu Podtstatu priamo tvarou v tvar, pochopili by sme. Pavol Apostol mal moznost vidiet Krista tvarou v tvar ked jazdil na koni do Damasku chytat krestanov. Od vtedy sa uplne zmenil a stal sa jeden z najvacsich apostolov vsetkych cias. To iste Vam zelam aj ja, aby ste mohli byt “born again!” Do vtedy vela zdaru a otvorenu hlavu pre hladanie pravdy.

  46. .ad 54  od .jan | 17. August 2010

    Miesas jablka a hrusky. Kazde rozhodnutie ovplyvnuje inych, to je prave ta realita zivota, o ktoru sa Tvoj blabol o ublizovani “iba ak sebe” rozsype ako ideologicka pakovina. Poslusnost k predstavenemu v Cirkvi je zalozena na urade, a nie osobe. Ak ako osoba predstaveny v urade zlyhava, dostava sa do rozporu mimo ineho aj s cirkevnym pravom a moze za to znasat dosledky.

  47. .to RP  od .belzezub | 18. August 2010

    obavam sa ze tvoje racionalne vysvetlovanie nema ziadny dosah na ludi ako pan SISka jemu podobni ktori ziju z lasky k imaginacii. pretoze to je zmysel ich zivota, a su v tom blude zakorenení az po usi….

  48. .hlavne ze si sa vyrozpraval, RP  od .osgood | 18. August 2010

    ked lekari nechaju vyrozpravat sa pacienta, ktorym to nekontrolovatelne lomcuje, a stale mele-a-mele, len suhkasne mlcky pokyvuju hlavou a robia si pri tom v pocitaci upravu poznamok o predchadzajucich pacientoch, kedze to, co prave pocuvaju , uz zdokumentovane maju, a upravia si to az budu pocuvat opakovany narek dalsieho podobneho “mysliteľa”

  49. .mily Jan  od .k. | 18. August 2010

    Zasnem! Ako Vam zavadziam? :-)
    Prajem vsetko dobre!

  50. .ad radoslav Praznovsky  od .peter Šiška | 18. August 2010

    tak pozor! Diskutujeme tu na urovni, alebo ako pacholkovia z hor? Praznovsky diskutuj na urovni a nepouzivaj ziadne hrozby proti nikomu a tiez ziadne osobne napadanie. Sme predsa inteligentni ludia. Ako si to Vy vobec dovolujete pouzivat nadavky na moju osobu? Ste nevychovanec? Ak sa toto bude opakovat budem musiet vsetky Vase prispevky zhodit. Ukazte, ze ste inteligent silou svojich myslienok a nie osobnym napadanim, vyhrazanim, zosmiesnovanim. VAse posledne komentare prekracuju hranice normalnej debaty, pokial potrebujete primitivnejsie prostredie na debaty nech sa paci najdite si ich niekde inde.

  51. .ad k  od .jan | 18. August 2010

    Nuz, ked sa naucite vnimat veci v kontexte mravneho vyvinu, v ktorom ide o dobro jednotlivca i spolocnosti, mozno pochopite zodpovednost za svoje myslienky, slova a skutky, ktorymi chcete-ci-nechcete ovplyvnujete ostatnych. Alebo by Vam bolo lahsie, keby som Vase komentare vobec nebral do uvahy? Teda si za svojimi slovami vobec nestojite? Zaujimavu sebauctu to mate… Navrhujem Vam nick “motyl,” aby ste diskutujucim dali hned najavo vahu svojich slov ;-)
    Inac, nie som si isty, ci ste reagovali na clanok, alebo na (aj moje) komentare. Nie som autor clanku, ale mam v povahe promptne reagovat ked niekto ustipacne a povysenecky tara o krestanoch.

  52. .mily Jan  od .k. | 18. August 2010

    Neprestavam zasnut nad tym, co vsetko a akym sposobom davate do suvisu :-) Najlepsi je Vas zaver o mojej sebaucte. Brilantne! Ale paci sa mi, ze promptne reagujete :-) Este raz vsetko dobre!

  53. .ad Praznovsky  od .peter Šiška | 18. August 2010

    V prvom rade nie vsetko sa da vyjadrit slovami, nato musite mat skusenosti (jedno a to iste slovo ma roznu hodnotu v zavislosti od skusenosti toho co ich cita, alebo pocuva). Vase skusenosti su este male, Vy ste este v plienkach a o zivote viete malo a preto sa Vam to zlieva vsetko v hlave dohromady a nie ste schopny poriadne utriedit tu informaciu. Myslite si prilis vela o sebe, ale este ste tu malo aby ste dokazali posudit veci spravne. Len sa pozrite na tych 16 rocnych faganov co si myslia, ze uz vedia viac nez cely svet. Zivot ich bude ucit skromnosti. Vasou najvacsou ulohou je ucit sa, a menej hovorit a pozorovat svet. POckajte este dvadsat rokov a potom sa pozrite dozadu na to co ste popisali a ako ste rozmyslali a ja Vam 100% garantujem, ze sa budete za to sam hanbit. Myslite si, ze budete s tym suhlasit? Kde sa Vy hrabete nato aby ste mohol posudzovat Korca? Alebo Vatikan? Co ste vari mudrejsi ako Hawking, alebo cela Gregorianska Univerzita? Co si to vlastne o sebe myslite? Nezabudnite na jedno SKROMNOST, UCTA, POKORA su najzakladnejsie piliere mudrosti. Snazte sa byt preto mudrym a nie namyslenym mladikom, ktory si o sebe mysli, ze zjedol vsetku mudrost sveta.

  54. .parada  od .sandokan | 18. August 2010

    Vratil som sa z dovolenky a prebehol doterajšiu diskusiu. Vau kam sa to dostalo!!
    Podľa mna je potrebné sa na veci pozerať triezvo a s nadhladom. Čo je čierne je čierne a čo biele je biele. Viera v boha je pozostatok historie. Nič viac a nič menej. Množstvo poznatkov ludstva rastie a jeho schopnosť racionalne si spájat súvislosti tiež. Viera v čosi nadpozemské vznikla len a len z toho, že si ludia v daľekej aj bližšej minulosti nevedeli vysvetliť veci okolo seba. Je to jasné presne tak ako ked sa pozeráme na vrstvy hornín ktoré vznikli na dne pradávnych morí a čudujem sa že v súčasnosti sa nachádzajú v horstvách vysoko nad morom. Celá slovná “omáčka” okolo viery je len akýmsi “pohumánnením” neznalostí a nerozumení faktom prírody. Vypovedá to len a len o nás - ludoch a nie o realite. Je to poludštenie neschopnosti pochopiť prírodné deje v zmysle priradenia k tejto skutočnosti bežných ludských vlastností ako sú strach, radosť, sebauspokojenie, zvedavosť, atd, atd.. A tieto ludské vlastnosti nie sú na dôvažok nič iné len “obyčajná” chémia v našom tele ktoré sa takisto len a len vyvinulo za milardy rokov z chemickej polievky prazeme za pomoci veľmi dlhého radu priaznivých okolností. Všade okolo nás sú dôkazy tejto skutočnosti a napriek tomu ju drvivá vačšina ludí nechce vidieť.. Nechce si pripusťit, že sme len “nepretržitý rad úspešného prenosu genetickej informácie od nejakého prvého pravírusu” pred miliardami rokov.
    Fakty a súvistlosti podľa mna ukazujú týmto smerom.
    Ako to celé súvisí s diskusiou o Korcovi a Balážoví? Asi tak, že treba hladať pravdu, držať sa faktor a snažiť sa ako sa len dá byť konzistentný vo svojom spájaní súvislostí.

  55. .ad sandokan  od .peter Šiška | 19. August 2010

    vdaka za Vas racionalny komentar. Vas pohlad na svet je cisto materialisticky. Pevne verim, ze sa mylite sa, prirodne procesy maju iskru inteligencie a riadenia. Teleologicky princip. Cely svet je zalozeny na konsekvetnom zmysle a inteligencii.

  56. .praznovsky#1  od .peter Šiška | 19. August 2010

    World Trade Center sa da zdemolovat za sest hodin!!!!!!!!!!!!!!!!! Zase Vasa arogancia! Typ materialu z ktoreho WTC boli skonstruovane to umoznuje. TAk si vyhodte tu myslienku z hlavy!!!!! Bush nezdemoloval WTC ale dve lietadla riadene teroristami!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  57. .ad Praznovsky  od .peter Šiška | 19. August 2010

    Posudzovanie skuseneho a vzdelaneho cloveka je zalozene na poznani zakonov a dlhorocneho studia. To mi umoznuje,ze nemusim cestovat do Moskvy aby som vedel ake teploty sa tam nachadzaju. Viem, ze 22 Juna slnecne luce dopadaju na Moskvu pod uhlom 57 stupnov a 55 minut co umoznuje dostatocny prisun tepla. K tomu kontinentalny charakter klimy vdaka specifikemu indexu (specific continental heat index) sposobuje kontinentalnu klimu s vysokou teplotnou amplitudou, 40 stupnov v MOskve v lete nie je preto nic zvlastneho. Podobne mozem urcit zimne teploty respektivne ich realne odhady. Vsetko sa vediet neda no SKUSENOST pomaha odhadnut kto co asi vie (v stochastickom zmysle t.j s urcitou pravdepodobnostou daneho javu). Vy tuto skusenost este nemate a preto viete malo o skutocnom zivote. Vasou ulohou je ist do postele rano vstat a ucit sa a byt trpezlivy s tymto svetom a so sebou samym a to aspom 20 rokov. Ziskat nejaky doktorat a potom sa pozrite na svoje prejavy mudrosti a uvidite ako rozdielne budete uvazovat. Zatial est vela vody utecie Hornadom.
    Mate vsak velmi svojsky sposob vyjadrovania, ktory v pripade, ze sa stanete skromnejsi a pokornejsi, moze skutocne urobit s Vas nieco zaujimaveho.

  58. .praznovsky  od .peter Šiška | 19. August 2010


  59. .vyzva Praznovskemu  od .peter Šiška | 19. August 2010

    zase osobne urazky?

  60. .šiška  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010


  61. .kauza Praznovsky  od .peter Šiška | 19. August 2010

    Vzhladom k tomu, ze pan Praznovsky nie je schopny sa spravat civilizovane vsetky jeho komentare su vymazane.

  62. .šiška  od . | 19. August 2010


  63. .bez nadpisu  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010


  64. .šíška  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010

    máš ty vôbec čas ísť na WC?

    Pracuješ 24/7 alebo čo.
    Koľko ti sionistický/jezuitský úderníci dávajú za túto vznešenú prácu?

    Prečo si vymazal Pacelliho Konkordát? Veď ja som chcel len ukázať, že ako sa aj Vatikán spikol voči našim židovským bratom. Prečo si preboha toto vymazal?
    Prečo nechceš dobro vyvolenému židovskému národu?
    Veď treba konečne zistiť, prečo sa na tých vyvolených valý taká kalamita od všetkých strán.

    Vyvolený národ Davida nesmie už viac trpieť. Zdar Izraelu a smrť moslimským teroristom.
    Šiška ja sa ti ospravedlňujem a teraz ma napadlo, že vlastne ja som si to celé v hlave len tak poplietol. Ono je to celé konšpirácia voči židom. Šiška môžem ti nejako pomôcť s ohlasovaním pravdy ?
    Verejne sa ti ospravedlním. Náš nasledujúci blog by mohol byť nazvaný Ako arabský cigáni likvidujú už 60 rokov snahy židovského národa o nájdenie miesta pod Slnkom.

    Ben Gurion, nech ho pán Boh osláv bude na našu spoluprácu hrdý.

  65. .šíška!!!!  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010

    pozri čo som našiel aký konšpiračný hnus , je mi s toho na zvracanie.

    WTC controlled demolition evidence presented by architect Richard Gage
    http://video.google.com/videoplay?docid=-8627351990920330472#
    http://www.youtube.com/watch?v=w-0Ms7mId34
    Loose Change – 911 WTC collaps
    http://video.google.com/videoplay?docid=1070329053600562261#docid=-3719259008768610598
    pentagon attack
    http://www.youtube.com/watch?v=j5FhQc-LJ-o&feature=fvw
    911 hologram
    http://noolmusic.com/my_video/911_hologram_plane_-_best_video.php
    http://www.youtube.com/watch?v=WXS3o7Y0lK8
    http://www.youtube.com/watch?v=-dFehtHITaw&feature=related
    911 coincidences
    http://www.youtube.com/watch?v=HXk0LFVAgHE
    911 justice
    http://video.google.com/videoplay?docid=-649993991751648213&hl=sk&emb=1#

    Kde to tí lempri berú?
    No povedz máme mi ešte šancu zastaviť toho bradáča s jaskyne v Afganistane aby neuskutočnil nukleárny útok proti našej deravej obrane? Od kiaľ má chudobný Izraelský a USA národ brať prostriedky na svoju obranu proti tej krutej sofistikovanej taktika smerovanej s utajenej jaskyne v horách najvyspelejšej krajiny sveta?

  66. .šííška  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010

    prebuď te sa ľudia , hrozí , že tí terrroristi nás všetkých dostanú!!!!

    Pán Šebej, kde ste treba mobilizovať ľudí, hrozí terroristický útok na ????
    Neviem , ale určite hrozí!!!!!!

  67. .kauza Praznovsky#2  od .peter Šiška | 19. August 2010

    Vase komentare budu uvernovane pokial nebudu v nich osobne urazky a utoky na autorov komentarov resp. clanku a nebudu pouzivane vulgarne slova. Kazdy nazor ma pravo byt uverejneny, nezavisle od toho ci suhlasi, alebo nesuhlasi s autormi clanku a prispievatelov.

  68. .vatikánsky konkordát  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010

    Vatikánsky nuncius , kardinál Eugenio Pacelli podpísal s Hitlerovým Vicekancelárom Franz von Papen , Konkordát, 20 jún 1933, o garantovaní práv katolíckej cirkvi v Nemecku.

    zaujímavé sú tieto veci:

    1. Zmluve predchádzal Empowering Enactment (Enabling Act) – 23 marec 1933, ktorý dal Hitlerovi diktátorské právomoci. Na jeho schválenie bola treba 2/3 väčšina v Reichstag. Na to bolo potrebné hlasovanie katolíckej strany stredu. Monsignor Kaas a Dr. Bruning – lídry strany dostali za to prísľub od Hitlera o zachovaní strany.

    Hitler po schválení Enabling Act vydal zákony , ktorými zakázal SPD , (komunistov zrušil cez Reichstag fire decree čo je obdoba patriot act 2001)a rozpustil zvyšné strany , okrem Centre Party. Hitler následne zakázal financovanie politických strán.
    V čase keď sa Konkordát podpisoval bola už Centre Party rozpustená jej predsedom Dr. Bruningom ( 6 júna).
    Rozpustenie Strany bolo Hitlerovou podmienkou podpísania Konkordátu. Pacelli súhlasil.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Reichskonkordat

    Po podpise zmluvy zostala v parlamente už len Hitlerova NSDAP
    Toto všetko kardinál Pacelli, budúci pápež Pius XII , pri podpise zmluvy vedel.
    Napriek tomu mal o ňu svätý muž záujem. Prečo?
    Benefity pre cirkvev sú zrejmé s niektorých ostatných bodov . Čo si ale Pacelli resp. Pápež sľuboval od bodov 16 a 30, vediac že Hitler bol diktátor?
    Takže, keď si to zrekapitulujeme, prelát Kaas –

    2. Znenie článku 16 Konkordátu
    Before bishops take possession of their dioceses they are to take an oath of loyalty either to the Reich governor of the state (Land) concerned or to the President of the Reich respectively, according to the following formula:
    “Before God and on the Holy Gospels I swear and promise, as becomes a bishop, loyalty to the German Reich and to the State (Land) of . . . I swear and promise to honour the legally constituted government and to cause the clergy of my diocese to honour it. With dutiful concern for the welfare and the interests of the German state, in the performance of the ecclesiastical office entrusted to me, I will endeavour to prevent everything injurious which might threaten it.”
    http://www.concordatwatch.eu/showkb.php?org_id=858&kb_header_id=752&kb_id=1211
    verzia s iného zdroja :
    “Before Bishops take possession of their diocese they are to take an oath of fealty to the
    Reich Representative of the State concerned; or to the President of the Reich, according
    to the following formula:

    Before God and on the Holy Gospels, I swear and promise, as
    become a Bishop, loyalty to the German Reich and to the State of….I swear and promise
    to honor the legally constituted Government, and to use the clergy of my diocese to honor
    it. In performance of my spiritual office, and in my solicitude for the welfare and the
    interests of the German Reich, I will endeavor to avoid all detrimental acts which might
    endanger it.

    Vatican In the World Politics, Avro Manhattan, 1949 , chapter The Vatican and WWII

    3.
    Znenie článku 30 Konkordátu

    On Sundays and official holy days, a prayer conforming to the liturgy will be will be offered at the end of the
    principal Mass in parish, auxiliary and conventual churches of the German Reich, for the welfare of the
    German Reich and (German) people

    http://en.wikipedia.org/wiki/Reichskonkordat

    Zrekapitolované:
    Zásluhov intervencie preláta(kňaz) Ludwig Kaas sa Centre Party podielala na premene Hitlera na diktárora.
    Potom sa Svätá stolica rozhodla podpísať s Nemeckom tj. s diktátorom Hitlerom, ktorý zlikvidoval všetku opozíciu Konkordát, ktorý prikazoval Biskupom a kňazom , aby oslavovali Hitlerovu Ríšu a znamenal likvidáciu strany Centre party.

  69. .šiška  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010

    vy si uvedomte jednu vec, ja vás urážam slovne ale vy mňa tým čo hovoríte. Podstata je tá istá ale vás nemá kto vymazať a nie je na to ani formálny dôvod, lebo nepoužívate vulgarizmy.
    To je ďalší príklad zbabelej taktiky zla.

    Dajte to prečítať Jánovi Chryzostomovi Korcovi. Či si uvedomí implikácie ktoré vyplývajú s týchto historických faktov.

  70. .šiška  od .radoslav Práznovský | 19. August 2010

    Neviem, kto naozaj ste, ani ma to už nezaujíma, ale vravím vám jedno - stojíte na zlej strane.
    Toto je koniec diskusie s mojej strany, pokiaľ si explicitne nevynútite v reakcii odpoveď.
    Nech Vám zdravie slúži a veľa božieho požehnania.

  71. .praznovsky  od .peter Šiška | 19. August 2010

    Posledny odkaz: nazor prispievatelov, alebo autora nemoze v ziadnom pripade sposobit/ vyvolat nadavky. Za osobne nadavky a utoky je striktne vinny iba ten kto ich pouziva.

  72. .materialisticky pohlad  od .sandokan | 19. August 2010

    Zdá sa mi byť veľmi lahké a povrchné pán Šiška, všetkému čo zatial človek nevie vysvetliť priradovať teologický princíp. Historia nam neustále dokazuje, že to čomu ste včera “teologický princíp” priradovali sa dnes podarilo vysvetliť a to opat len a len racionalnym uvazovaním. Teologický princíp je barlička pre tých ktorý nechcú rozmýšlať, sú nedosledný a neradi sa držia konzistencie faktov. Nevidím dovod nesnažiť sa prist na to ako je príroda - svet okolo nás organizovaný. Netreba paušalizovať odpovede na nikam nás neposúvajúci, fatalistický postoj o čomsi co je nad všetkým. Pripadá mi to príliš lacné. Inými slovami žiadne “nad tým” nie je. Ludstvo si to vymyslelo v minulosti, lebo si nevedelo vysvetliť ani najelementárnejšie veci a pra-obyčajná zotrvačnosť može za prítomnosť nadprirodzenia v mozgoch ludí súčasnosti. Dokazy sú všade okolo vás bohužial vy ich nevidíte.
    Možno už za 30-50 rokov vzniknú prvé umelé bytosti ktoré budú mať samostatné uvažovanie plnohodnotné ako vy alebo ja. O daľších 50 rokov budú schopní uvažovať daleko rýchlejšie a doslednejšie než ludia, tak ako autá sa v súčasnosti pohybujú rýchlejšie a stroje sú silenejšie než živé bytosti. Som zvedavý ako budete vy alebo vaši nasledovníci potom diskutovať s neživím počítačom na tému že by nemal byť živí a samostatne uvažovať !! Keby ste sledovali viac vedecký pokrok, uvedomili by ste si že stojíme na prahu prevratných zmien v oblasti narábania a spracovávania informácií. Ludské uvažovanie nie je nič iné než práca s informáciami. Nemáme vobec dovod si myslieť, že pokrok v tejto oblasti sa zrazu zastaví a neprekročí pre vás nepredstaviteľné mantinely. Rozdiel medzi živím a umelým sa zmenšuje a čo nevidieť začne splývať.

  73. .ad sandokan  od .peter Šiška | 19. August 2010

    Hovoril som o teleologickom pristupe, ktory sa lisi od teologickeho. Teleologicky pristup vysvetluje veci z hladiska vedomeho ucelu a pricinnej suvislosti, ucinok sa stava pricinou inej reakcie a to vsetko za urcitym ucelom. Tento svet ma teleologicku padstatu uz v zakladnych fyzikalnych strukturach a teda inteligenciu.
    Vase materialsticke potvrdenie sveta existovalo uz od zaciatku. Dufali sme vo vede, ze vylucime exstenciu Boha nasou vlastno tvorbou. Tato myslienka bola velmi aktualne pri zaciatkoch kybernetiky. DNes sme uz od toho upustili. Genetika a medicina sa prudko rozvija a dokazeme manipulovat s mnohymi predtym iba “pre boha” urcenymi funkciami. Dnes ked dokazeme manipulovat s in vitro fertilizaciou sa zda, ze nakoniec dokazeme vytvorit cloveka synteticky a kyberneticky a teda bez duse a bude zaroven mysliacim tvorom tak ako my. TO je mozne, ale to nevyluci existenciu Boha. Ba prave naopak iba ho dokazuje. Snaha dokazat neexistenciu Boha stroskota kazdy jeden raz a to od heliocantrickeho systemu, cez darwinovu teoriu po kyberneticku a geneticku tvorbu mysliacich ludi. Nakoniec vzdy skoncime tam kde sme zacali. Mam dva doktoraty a rad by som ziskal este dalsie dva - ak by dlzka naseho zivota to dovolila. Tato otazka je jedna z najdolezitejsich v nasom zivote a uz to, ze sa nad tym zamyslame je prave v biblickom zmysle a aj pre mna jasnym dokazom existencie nadprirodzenej bytosti.

  74. .kvalita  od .peter Gabura | 20. August 2010

    dlho som nečítal niečo tak pokojné a súčasne kritické. Skvelé!!!

  75. .neviem  od .sandokan | 20. August 2010

    Nech sa snažim ako sa snažim nevidím realny dôvod vkladať do mojho pohladu na svet boha. Jednoducho v situacií ked sa dostaneme pri vykladaní okolitého sveta na hranicu poznaného skonštatujeme, že sme na hranici a možno zajtra pokročíme dalej. Nemáme racionálny dovod vkladať na tomto mieste do deja čosi čo nie je dokázatelné, čo nevyplýva z predchádzajúcich súvislostí, akoby len preto “aby som tam niečo dosadil”. Maximálne možem prísť s nejakou teoriou ako by to mohlo asi dalej vyzerat a jej priradiť nejakú pravdepodobnosť.
    Ked tam vy dosadíte Boha, akoby ste povedali, že vy máte odpoved so 100% pravdepodobnosťou, a to ešte navyše na všetky vzniknuté situácie. Necítite tu nejaký rozpor, velikášstvo, nafúkanosť, že všetkému rozumiete? Nie je to predsa v rozpore s proklamovanou pokorou a skromnosťou?

  76. .ad sandokan  od .peter Šiška | 20. August 2010

    rozumiem Vasim dovodom. Neviem kde som presne spomenul 100% pravdepodobnost (iba v pripade odpovedi p. Pranovskemu ohladom veku) urcite som nemyslel 100% pravdepodobnost ohladom viery v Boha. 100% pravdepodobnost by nebola viera ale priama empiricka skusenost a s tou sa nemozem aspom ja osobne chvalit aj ked mam svoje realne susenosti s nadprirodzenymi udalostami.

  77. .ad Peter Gabura  od .peter Šiška | 22. August 2010

    Srdecna vdaka

  78. .dve doby  od .makro | 23. August 2010

    Je zname o Korcovi ze bol jednou s postav cirkvi v podzemi.
    Ale cirkev docela slabo zachytila prechod zo socializmu do demokracii. VOBEC NEBOLA PRIPRAVENA NA ZIVOT V DEMOKRACII. Tesime sa s poctu ktory sa hlasi ku krestastvu ale uz aj ten slabne. Starsie garnitury i v cirkvi nechcu riesit problemi tejto doby a slabo reaguju na vplyv doby. Vdaka tym co robia opacne. Mam uctu k historii, ale treba brat na vedomie ze hlavne je co robime teraz. Od Korca by som rad vedel o com sa dohodol s byvalim priemierom a aky to bol obchod? Ci schvaluje Ficovu vladu alebo nie? To je aktualna otazka. Korcova minunulost je naozaj odovzdanim sa viere, ale zvladol aj on prechod k slobode a nakolko?
    Jan Krstitel ako uviedol sputanost, nepochopenie a krytiku. Mne sa zda ze je to skor slabost a zlihanie viery v Boha ktory posilnuje a vedie. Toto su caste problemy prave dnesnej doby.
    Slabost: dnesny moderny clovek casto prepada slabostiam a nevie bojovat.
    Nepochopenie: Kto z ludi od 25 do 50rokov sa dnes cita pochopeny a hlavne aktivny? Je to tak casty problem.
    Kritika. Tu dnes zvlada malokdo.
    Aj tak si myslim ze Jan Krstitel nebude spokojny zo svojim rozhodnutim a olutuje ho.

  79. .ad makro  od .peter Šiška | 23. August 2010

    velmi konstruktivny komentar. Jeden z najotrasnejsich faktov doby boio to nezvladnutie prechodu od komunizmu do demokracie. Prisiel som domov z USA ponukol som sa kde sa dalo, nikto nemal zaujem. Vsetcia boli prilis zainteresovany honbou za ziskom. Pre mna osobne to bola najtragickejsia chvila, lebo som videl zmysel zivota v tomto prechode. Skoda.
    Co sa tyka Kardinalovemu vztahu dve veci zohrali ulohu: a: Jeho uprimna starost o chudobne vrstvy na Slovensku. Fico mu prislubil, ze chudobnych podrzi zatial co KDH mu v podstate povedalo: teraz my rozhodujeme a tebe prikazeme co mas robit….!? KDH sa nepytalo Kardinala co robit, ale mu chcelo rozkazat co ma robit a posluchat.

Pridaj komentár
captcha

Inzercia Newsletter RSS Predplatné Články z tlačených vydaní Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM