Kanadsko-americky komentator pouzil vyraz “Cinderella” v spojitosti so slovenskymi hokejistami na Olympijskych Hrach 2010. Vystupenie slovenskych hokejistov na olympijskom turnaji je prilezitostou zamysliet sa nad niektorymi prvkami slovenskej kultury, ktore ovplyvnuju vykon nasich atletov na medzinarodnom fore. Pre tych ktori sa museli prebijat skutocnym “hokejom zivota” medzi Kanadanmi a Americanmi nie je vysledok z olympijskeho turnaja prekvapenim. Zaklad severoamerickej kultury je agresivita a sebavedomie – dva principy, ktore chybaju slovenskej kulture a mentalite.
Ak ste mali moznost zapocuvat sa do komentarov kanadsko-americkych reporterov s prekvapenim ste zistili, ze nas od zaciatku nepovazovali za kandidatov na medailu - a to aj napriek tomu, ze mnohi slovenski hokejisti hraju uz dlhe roky vyznamnu ulohu v NHL. Dokonca pouzivali metaforu: Slovensko je hokejova “Cinderella” teda “Popoluska.” Dobre vykony same o sebe nie je su v americkom svete vsetko, treba ovela viac, najma zvysenie osobneho sebavedomia, nebojacnosti a agresie v slusnom obale.
Pouzivanim severoamerickych kriterii nebolo tazko predpovedat vysledok zapasu s Kanadou. Ked sa americky reporter opytal Hossu aka je strategia Slovenska pred zapasom? Hossa odpovedal ponizene: “Ide nam o prezitie!” Naozaj? Trinast nasich hokejistov hra takmer prve husle v NHL a nasa strategia na zapas s Kanadou je iba “prezitie?” Prezivaju iba ti co sa nemozu vyrovnat svojim superom! Predsa nasi hokejisti dokazali mnohokrat v NHL, ze su nielen vyrovnanym partnerom svojich severoamerickych kolegov, ale ich dokonca aj predbehuju v rychlosti, efektivite a v hokejovom talente. S takymto ponizenym pristupom nie je mozne dostat sa ku vrcholu – aj pri dostatku talentu. Ak sa jeden z najlepsich hokejistov v NHL postavi do boja s vedomim “prezit” co mozno potom ocakavat od ostatnych? Ocakaval som odpoved ( a nebol som sam) ako napriklad: “Nebojime sa Kanady, je v nasich silach Kanadu porazit a potom chceme bojovat o zlato!” Takato mala byt nielen odpoved, ale aj pristup ku zapasu. Od prveho hvizdu rozhodcu to mal byt agresivny a neuprosny boj o vitazstvo a nie o “prezitie.” Slovenske muzstvo zacalo opatrne a ustrachane a vyslovene obranne az pokial nedostalo tri goly. Nuz s plnymi gatami je tazko sa pohybovat na lade. Kde bolo to odusevnenie, rychlost a agresivita? Najlepsia obrana je predsa utok! Ako mozu take esa ako Gaborik, Chara, Satan, Palfy a Bondra mysliet ustrachane, akoby hrali proti neznamej sile? Tak to bolo predsa za socializmu ked nebola moznost hrat proti profesionalom z NHL, ale teraz? Koniec koncov hrali proti svojim kolegom, ktorych dobre poznaju vratane Kanadana Crosbyho!
Pred zapasom s Finskom sa znovu Americania spytali Hossu na strategiu a Hossa sa znovu uchylil do pokorneho vyhlasenia: “bronzova medaila by bola vyplnenim nasich snov..!?” Nova bomba! Preco sa zrazu obavame povedat, ze predovsetkym zlata medaila by bola vyplnenim nasich snov? Hla tu jeden z najvacsich hokejistov NHL sniva nie o zlate, ale iba o bronzovej medaile.” Nie je nahodou takato pokora falosna? Nezabudajme, ze v Severnej Amerike plati: co vypovies ustami o sebe to aj si t.j. ak bronzova medaila je vyplnenim tvojich snov potom si ine ani nezasluzis. Navyse ak mas strach snivat vyssie potom si nezasluzis ani to o com snivas vo falosnej pokore. Ked sa polozia take nizke ciele nie je cudo, ze sa nic nemoze dosiahnut. Ked sa polozili americanom tieto otazky tak odpoved bola celkom jasna: “Predsa nejdeme prehat!” Aky to rozdiel od Hossovej odpovede: “ideme prezit.” Najvacsim problemom pre Slovensko nebol iba super a jeho sila, ale typicke slovenske vlastnosti – neodstatok hrdosti, sebadovery a agresivity (pritom ale vieme byt agresivny jeden voci druhemu doma). Moderny hokej je zalozeny na vsetkych tychto principoch najma na hrdosti, sebadovere a agresivite a preto kto sa sprava ako keby mal plne gate nemoze uspiet.
Poznamka
Sustavne vylucovanie nasich hokejistov v zapase s Finskom komentovali kanadsko-americki reportery otazkou : “Hraju aj rozhodcovia proti Slovensku?” Podal niekto protest? Nebol medzi nimi aj Cesky rozhodca? Najsmutnejsie na tom je, ze Peter Stastny sa kdesi tesi zo svojich destruktivnych poznamok o nasom hokeji - clovek, ktory reprezentuje Slovensko v politickom svete - ktore prehlasil o Slovensku pred Olympijskymi hrami. Znova dalsi dokaz co je na slovenskej mentalite chore - nie je spravne ponizovat svoj narod pred zrakmi sveta.
Komentáre (16)
Pridaj komentár
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM
.bez nadpisu od .jano | 2. Marec 2010
mne sa tieto vlastnosti na americanoch velmi paci, ale ak sa dobre pamatam Vam sa tato sucast anglo-saskej kultury nepacila, takze zrazu sa hodi? co sa tyka Petra Stastneho, bol to on z ktoreho srsalo to anglo-saske sebavedomie ked bol pri slovenskej reprezentacii, ci uz ako hrac alebo trener a tiez robil kroky aby jeho syn, velmi kvalitny hrac, hral za slovensko. teraz fandi usa, ale to je predsa v poriadku kedze tam hra jeho syn a tato krajina mu dala urcite viac ako slovensko. v europskom parlamente, tejto prazdnej institucii, mozu byt Petrova viera v Boha a kapitalizmus len prospesne.
.? od .tom | 2. Marec 2010
komanche mal by si pozerat viac sportovych prenosov a potom hodnotit… vyraz “cinderella” nie je nic ine ako oznacenie timu, ktory nebol favorizovany a prekvapil, postupil dalej v turnaji ako sa predpokladalo / vyradil timy, ktore boli papierovo silnejsie. ziadne ine suvislosti tento sportovy termin nema, ziadna ustrachanost, nesebavedomost, bojazlivost ani ine vlastnosti popolusky. samozrejme, ze tu na slovensku to vnimame inak, ale tiez vacsina slovakov neverila ze budu siahat na medailu. ale samorejme, suhlasim ze nasim sportovcom chyba vacsia zdrava agresivita a odhodlanie. to proste musi byt v tom cloveku aby odpovedal: “naco hrame tie zapasy? kazdy zapas hram preto aby som ho vyhral nech je moj super hocikto!”
.velmi dobry komentar od .komanche | 2. Marec 2010
a preto musim upresnit. v sportovom svete a v ekonomike nemame vychodisko musime prijat “hodenu rukavicu” inak neuspejeme. V nasom osobnom zivote riadme sa vsak podla nasej kultury, ktora je viac citliva, osobna a neagresivna. Zapadna agresivna kultura odcudzuje ludi. Ako sa clovek moze stat priatelom a mat radost zo zivota v spolocnosti ak neustale sutazime jeden z druhym? Tato chladnost vo vztahoch nie je velmi dobra, nesuhlasim s nou a treba aby sme si udrzali svoju identitu.
Co sa tyka Petra Stastneho aj ked nesuhlasim s nim musime uznat, ze co sa tyka hokeja rozumie veci a ak chcel premenit slovensky styl na rychly a agresivny - mal pravdu. Dolezite je iba to ci chcel uprimne pomoct viac Slovensku a menej sebe, alebo opacne.
.ad tom od .komanche | 2. Marec 2010
ano aj nie. za prve treba si polozit otazku preco nebol slovensky tim favorizovany? preco bol zaradeny do kategorie popolusky? Predsa sportovy komentatory dobre vedia kto je v nasom muzstve. mena jasne ukazuju, ze tento tym nemoze byt ziadna popoluska. obavam sa, ze keby cele druzstvo pozostavalo z Hossu, Satana, Gaborika, Charu a ich kopie aj tak by sme boli oznacovany iba ako popolusky. mas teda v jednom pravdu, ale zaroen aj nie. podla mna je to typicka zapadna diskriminacia, mozno neuvedomela, ale predsa v konecnom dosledku diskriminacia.
.takto od .headaroundu | 2. Marec 2010
faktom je, ze kanada bola papierovy favorit, kanada bola stroj, mali tam 9 kapitanov z NHL
dalsim zaujimavim faktom je, ze USA sa samo vyhlasovalo ako ‘underdog’ a z tej pozicie chcelo utocit na zlato
cize to iste ako my (len menej uprimnesjsie), v rozhovoroch mame malu dusicku, ale na lade si myslim, ze dame zo seba vsetko. je to taky trik na superov–zarazenie dyky od chrbta
ta mala dusicka v rozhovoroch nema dobry vplyv skor na fanusikov a znizuje ich sebavedomie
.ad headaroundu od .komanche | 3. Marec 2010
pravda- ak to nebol strach tak potom prespekulovana strategia, ktora nevysla. opatrnost je velmi tazka v hokeji kde puk lieta od jedneho mantinelu ku druhemu a kde je velka pravdepodobnost dokazana pocitacovymi simulaciami, ze puk sa dostane do brany cim viac sa tlaci a striela na branu - ucil ma to sam Miro Satan. preto nechapem - vedia to, maju to potvrdene aj pocitacovymi simulaciami a predsa pouziju taktiku “plnych gati.”
.dOBRÝ POSTREH od .rmvn | 4. Marec 2010
Drahý brat “komanche” v Kristovi Ježišovi. Pokoj s tebou.:)
stále som očakával niečo nové (aj góly). Nechcem veľmi kritizovať,skôr poukázať na dobrý útok týchto dvoch štátov. viac na:
——
Dúfam,že píšem správne. Minule som napísal inému… Keď som správne pochopil,tak si v U.S.A. a tak predpokladám, že máš viac znalosti o dianí v tejto krajine.
——
Napísal si zaujímavé postrehy o hokeji. Keď som sledoval slovenský a kanadsko-americký hokej, tak spozoroval som veľký rozdiel v útočení. Slovenskí bol neistí, ťažko sa mi pozeralo na to, ale pri americko-kanadskom to bolo niečo
http://www.caritas.estranky.sk/clanky/sport/nebezpecny-_sport_
http://www.caritas.estranky.sk/clanky/sport/odporucany-sport
——
Taktiež ma zaujímajú zjavenia (Ježiš, Mária , anjeli…) v týchto štátoch. Ak môžeš súkromne, tak na rmvn@pobox.sk
Ďakujem, že si …
.ani prespekulovanost od .headaroundu | 5. Marec 2010
ina strategia ani nemohla byt. ten tim nebol vybraty na to aby korculoval vo vrazednom tempe a zrazal sa kazdu chvilu. toto je silna stranka usa a kanady, navyse na ich uzkych klziskach.
rusi su paradni korculiari a aj tak im kanada vyprasila kozuch. jediny prototyp noveho utocnika, ktory dobre korculuje a rad sa zraza je oveckin
.styl je znamy od .komanche | 5. Marec 2010
ako sa da potom vysvetlit uspech nasich hokejistov v NHL? Su predsa zvyknuti na kanadsko-americky agresivny a rychly styl? vedia o co ide v severnej amerike, alebo nie? za socializmu sa to vedelo iba teoreticky, teraz sa to vie aj prakticky.
.ad komanche od .starchild | 8. Marec 2010
nikdy som si netrúfala komentovať športové záležitosti, ale náhodou som ten zápas USA-Canada videla. Komentátori povedali, že USA sa nechali počuť, že iba zlatá medaila je pre nich medaila. A čo? Vyhrali? Nevyhrali. Reči, reči, reči. Tie sú úplne nepodstatné, dôležitá je akcia a výsledky. Vždycky je lepšie prekvapiť ako zbytočné chválenkárstvo a silné reči.
.ad starchild od .komanche | 8. Marec 2010
tu je prave ten rozdiel medzi kulturami. Severoamericka kultura veri, ze to co sa prehlasuje slovne je spojene aj so skutocnostou. Teda ak sa clovek vyjadri pozitivne o udalosti to znamena, ze uz urobil prvy krok ku uspechu. Ak vsak clovek zaujme negativny postoj sam sa uz odsudil na prehru. Tato filozofia zivota je zalozena na diele americkeho spisovatela Noramana Vincenta Pealeho.
.aký negatívny postoj? od .starchild | 8. Marec 2010
nemáš to trochu nalinajkované? A čo Dávid a Goliáš? Alebo, keď vstúpi do miestnosti ženská, môže o sebe tvrdiť aká je krásavica, ale oči neoklameš, ľudia ktorí sa naparujú sú po funuse na smiech. Sebavedomie a zdravé sebapresadzovanie áno, ale len vtedy keď je to v rámci reality-reálnosti. A čo väčší je potom pád keď chválenkár padne na hubu, každý sa mu smeje. A už som Ti raz povedala, píšeš dobre, ale osloboď sa konečne od toho mravokárstva čo sa týka národnej hrdosti, fakt to ide trochu už na nervy.
.komanchik od .headaroundu | 8. Marec 2010
Nechaj to uz tak a mozno by si mal menej citat a skor pouzit svoj rozum.
Nasi su v NHL uspesni lebo uspech sa nemusi dosiahnut iba jednym sposobom. Na styl NHL su zvyknuti, ale to neznamena, ze ho aj vyznavaju alebo pouzivaju alebo su v nom lepsi nez Kanadania
.ad starchild od .komanche | 9. Marec 2010
tato filozofia sa nahodou pouziva v marketing. predavana vec sa musi vidiet z toho najpozitivnejsieho hladiska. preto aj ked zena nie je krasavica, oblecenie, prijemne a mile spravanie z nej mozu urobit velmi atraktivnu “krasavicu.” teda v zivote su hranice nie vzdy velmi striktne a da sa s nimi manipulovat. v hokeji to moze byt jeden gol navyse a v ekonomike aspom desat percent uspechu.
.ad komanche od .starchild | 9. Marec 2010
my sa asi nikdy nepochopíme
.ad starchild od .komanche | 9. Marec 2010
to by ma velmi mrzelo!