Na Slovensku je školstvo na úpadku a dno je stále v nedohľadne. Zo všetkých strán je počuť ako šikovní učitelia odchádzajú do zahraničia alebo opúšťajú učiteľské zbory za vidinou lepších pracovných podmienok. Zo strany študentov sa zas vzdelávanie obmedzuje len na podvádzanie učiteľa a hľadanie štrbín v systéme. V tomto začarovanom kruhu je ťažké určiť, kto je vinníkom a koho je potrebné odsúdiť za úpadok školstva.
Na jednej strane je možné odsudzovať učiteľov, že sú slabo zanietení a nevyužívajú všetky možnosti, ktoré im poskytuje spoločnosť. Na druhej strane je možné odsudzovať študentov, že nemajú záujem a vzdelávanie berú ako nutné zlo. Mohli by sme taktiež odsudzovať samotné ministerstvo školstva za neefektívne kroky spejúce k prehlbujúcemu úpadku školstva.
V predchádzajúcich slovách je čiastočná pravda a za úpadok školstva čiastočne môžu učitelia, študenti a aj ostatní pracovníci starajúci sa o chod školstva počnúc ministrom a končiac posledným pracovníkom v hierarchii. Namyslím si však, že všetci títo ľudia sú hlavnou príčinou, prečo je školstvo na Slovensku v neustálom úpadku.
Hlavnou príčinou, prečo je stav vzdelávania biedny je celkový postoj spoločnosti k školstvu. Zoberme si len pomer článkov na internete a v tlači, ktoré sa zaoberajú problematikou vzdelávania a samotným školstvom. Priemerný človek sa takmer nezaoberá tým, ako sa v škole vzdeláva a a kam speje kvalita výučby. Zaujímajú ho nízke ceny v supermarkete, to či suseda má o dva šedivé vlasy viacej, alebo či si kamarát kúpil nové auto. Priemerný človek však vôbec nevie o kvalite školskej reformy a o kvalite učiteľov, ktorí pripravujú jeho dieťa na život.
A nemyslím si, že by ho to trápilo a považoval to za prioritné. Pokiaľ áno, určite by sa niečo zmenilo. Zmenilo by sa spoločenské postavenie učiteľov, škôl a hlavne by sa rozprúdila verejná diskusia, ktorá v oblasti školstva už niekoľko desiatok rokov absentuje.
Komentáre (4)
Pridaj komentár
Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X
Design and Technology by MONOGRAM
.súhlasím ... od .petermelisbb | 22. September 2009
problém je, že nikto nemá odvahu priznať, prečo systém, ktorý nebol samoúčelný a zlý, padol.
školstvo je na úrovni podľa štátu, ktorý ho spravuje. niekto v deväťdesiatych rokoch si povedal, že bude mať obchod so vzdelaním, lebo aj to je tovar /citujem istého ministra/. tak to aj dopadlo.
zažil som založenie experimentálnej výuky v prvých ročníkoch ZŠ, ktoré bolo vysoko hodnotené, a nielen u nás - žiaľ, vydržala iba tri roky, lebo ju založila nesprávna osoba …roky sme poukazovali na skutočnosť, že ľudia, ktorí boli skutočnými odborníkmi, nám utekajú, pretože sa cítia ponižovaní systémom - nikoho to nezaujímalo. upozorňovali sme, že rušenie učňoviek je veľký omyl, pretože aj tie produkovali kvalifikovaných ľudí, ktorí neraz pokračovali aj na vysokých školách a úspešne. zase nikto nepočúval.
situácia je kritická, dá sa však ešte stále zmeniť. chce to však expertov, nie mikolajov, slavkovské a iných politických hazardérov.
všeobecná výuka nie je zbytočná, umožňuje ľuďom oveľa väčšie možnosti uplatnenia, a dáva im aj rozhľad. však si stačí spomenúť na bývalých gymnazistov, ktorí mali obrovské problémy s uplatnením, ak sa nedostali na vysokú školu.
len musí niekto konečne začať počúvať učiteľov …
.bez nadpisu od .jana | 22. September 2009
Súhlasím s autorkou, že školstvo na Slovensku je v nehorázne zlom stave. A taktiež, že verejná diskusia na túto tému chýba.
Z pozície študenta však musím spomenúť jedno: poznám veľa študentov, a som sama jednou z nich, ktorí sa CHCÚ kvalitne vzdelávať. Po príchode na vysokú školu mi však prišlo zle z toho, ako veci “fungujú”. Neuveriteľne veľa energie je sústavne treba vynakladať na úplne banálne veci (napr. získať základné info súvisiace so štúdiom samotným).
Čuduje sa niekto, že s takýmto prístupom sa berie štúdium ako nevyhnutné zlo?
Momentálne som na zahraničnej vysokej škole. A som rada, že mám možnosť zakúsiť ozajstné kvalitné štúdium.
.ad jana od .petermelisbb | 23. September 2009
nuž, byrokracia svetom vládne - nikto nedokáže nájsť tú správnu formu vedenia, k tomu sa pridáva mizerné hodnotenie a problém je na svete …
je to o tom, že ak sa pokúsite zjednodušiť systém, vždy sa nájde niekto, kto ho zablokuje - lebo známy, rodina, a podobne by prišiel o prácu, nech je to tak, ako je …
množstvo vecí sa dalo už dávno riešiť cez internet, ale nie je vôľa …zhora dať zelenú …
len pár príkladov - navrhovali sme, aby sa napríklad ubytovanie riešilo automaticky na základe prednastavených kritérií, bez zásahu ľudského faktora - bol na to aj program, ale nie ochota - a tak máme na internátoch množstvo ľudí, ktorí to nepotrebujú, a naopak, množstvo tých, čo to potrebujú - internát nedostanú
a boli aj iné veci - zmena sytému skúšania, aby bol objektívnejší - neprešlo…je smiešne, keď študenti presedia celý deň pri čakaní na skúšku
chceli sme výmenné stáže v zahraničí formou výmeny študentov - zablokované na ministerstve
kto chce, ten si vraj zaplatí - pekne hlúpy názor, lebo vzdelaní ľudia sú budúcnosťou štátu, ale to našim mocným nič nehovorí …
pokiaľ nebude systém, bude to len horšie - je to vidieť aj na školách s rovnakým zameraním - rozdiely v znalostiach sú priepastné, a potom sa stane občas aj to, že v novinách nájdete ponuku práce s podmienkou - nie absolvent tej a tej školy /nechcem menovať, koho sa to týkalo/
.zial je to tak od .antifico | 23. September 2009
Moj nazor je taky, ze pokial kazda vysoka skola bude produkovat kopec absolventov s vysokoskolskym diplomom, tak pojem vysokoskolsky vzdelany clovek straca hodnotu. Sam som absolvent univerzity, a zial na promociach mi bolo az do placu, ked som videl kolko mojich spoluziakov tu nema co robit. Dovolim si povedat, ze 60% mojich spoluziakov nemalo na to aby splnilo aspon priemerne poziadavky univerzity. Myslim si, ze na univerzitach respektive vysokych skolach s ovela vacsim poctom a zaujmom studentov ( socialne vedy, ekonomia, pravo…) je to ovela horsie. Necudujem sa tomu, ze absolventi s diplomom potom niekde v zahranici robia podradne prace. Myslim si, ze je lepsie mat menej kvazi inzinierov a magistrov, ale radsej kvalitnejsich. Ja sam problemy so vzdelavanim nemam, ale ked ma brzi polovica kruzku, koly ktoremu pedagog nemoze zdvihnut uroven vyucby, tak ma uz aj presla chut studovat.