späť

FACTCHECK Š. Hríb: Čo odhaľuje video smrti z Iraku?

.martin macko | 11. Apríl 2010 | prečítané 518x | komentované 7 ľuďmi

Stránka Wikileaks zverejnila autentické video z akcie americkej armády, pri ktorej zahynulo 11 ľudí, z toho dvaja novinári agentúry Reuters. Pán Hríb na toto video reagoval týmto videokomentárom. Samotné udalosti zobrazené na zverejnenom videu, sú rozobrané pod komentárom pána Hríba, ale chcel by som poukázať na dve všeobecnejšie vyjadrenia pána Hríba, ktoré sú fakticky nesprávne a podľa môjho názoru veľmi pokrytecké. Prvé vyjadrenie:

“(…) že takto si to vybrali irackí militanti. Oni preniesli zabíjanie do vlastných ulíc(…)Druhá strana nemá na výber”

Toto sa nedá nazvať inak ako prekrúcanie histórie. Na bezpečnostnej situácii v Iraku má najväčší podiel konanie USA. To Bushova administratíva si VYBRALA inváziu do Iraku, ona začala vojnu na základe zveličenej hrozby WMD, ktorá sa nepotvrdila. Pred vojnou bolo veľké množstvo odbornikov (napríklad Hans Blix a mnohí ďalší), ktorý pred týmto činom varovali. Pán Hríb asi žije v ilúzii, že masívna bombardovacia kampaň Shock and Awe bola nejakým spôsobom citlivá k civilnému obyvateľstvu a že smrť do ulíc priniesli až teroristi. Bez ohľadu na to aké dobré úmysly (ak tomu chcete veriť) viedli Busha k invázii, zodpovednosť za tragédiu (cez 4000 mŕtvych amerických vojakov, stá tisíce mŕtvych irackých civilistov), ktorá sa v Iraku stala, je na pleciach jeho administratívy.

Druhé vyjadrenie ku koncu videa hovorí o tom, že zverejnenie videa je dôkazom toho, že západ má mechanizmy na sebakontrolu, že si dokáže nastaviť zrkadlo.

Pán Hríb popisuje opäť niečo čo nezodpovedá realite. Video, ktoré bolo zverejnené až teraz mala americká armáda k dispozícii od tej udalosti v roku 2007, ale neposkytla ho agentúre Reuters na jej požiadavku cez FOIA (Freedom of Information Act). K zverejneniu tohto videa došlo nie preto, že systém funguje a Západ dokáźe robiť sebareflexiu, ale práve naopak. Systém zlyhal, armáda zatajovala tento záznam, ktorý by pomohol pri NEZÁVISLOM vyšetrovaní tohto tragického incidentu, a na verejnosť sa dostal len vďaka jednotlivcovi so svedomím a skvelej práci ľudí vo Wikileaks. Je veľmi pokrytecké vyjadovať sa o tomto zázname ako o dôkaze nejakej morálnej nadradenosti Západu, čo je podľa môjho názoru cítiť z vyjadrenia pána Hríba.

Pán Hríb vraví, že je nemorálne dívať sa na takéto video, lebo to otupí našu citlivosť na smrť. Môj názor je, že práve naopak toto video môže pomôcť “prebudiť” mnohých ľudí, ktorý si plne neuvedomujú aká hrozná je vojna. Navyše príbuzní tých obetí majú právo dozvedieť sa pravdu a dopátrať sa spravodlivosti. Oficiálne stanovisko armády bolo, že okrem tých dvoch novinarov zabitý Iračania boli “insurgents” “There is no question that coalition forces were clearly engaged in combat operations against a hostile force,” said Lt. Col. Scott Bleichwehl, a spokesman for the multinational forces in Baghdad. Za teroristu bol teda označený aj zabitý otec tých dvoch zranených detí z dodávky, ktorý sa len snažil pomôcť zranenému novinárovi. Kvôli tomuto rozhodnutiu armády nebolo jeho vdove vyplatené žiadne odškodné. Keďže armáda neposkytla záznam, nebolo doteraz možné nezávisle overiť oficiálnu verziu tohto incidentu. Až potom, čo toto video uniklo na verejnosť vďaka stránke Wikileaks, armáda prisľúbila vyplatenie peňazí. Keby systém fungoval tak, ako sa tvári pán Hríb, zverejnenie videa týmto spôsobom by nebolo potrebné.

Posledná poznámka. Súhlasím s pánom Hríbom, že vojna je strašná a robí aj z dobrých ľudí cynické stroje na zabíjanie. Preto nie je problém v tých konkrétnych pilotoch, ale vo vyšších úrovniach, kde sa rozhoduje o použití sily, prípadne v letargickej a zle informovanej verejnosti, ktorá mlčí aj keď sa vojna týmto spôsobom vedie v jej mene.

Na záver by som všetkým, ktorý sa zaujímajú o túto konkrétnu udalosť, odporučil reportáž natočenú len deň po tejto tragédii.

Facebookvybrali.sme.sk

.martin macko

Komentáre (7)

  1. .koment  od .roman | 12. Apríl 2010

    Domnievam sa, ze komentar Stefana Hriba sa da celkom dobre interpretovat pomocou rozboru fenomenu partizanskej vojny od Carla Schmitta. Tvrdenie, ze nie americky vojaci si vybrali tento druh vojny, ze nie americka armada je zodpovedna za smrt civilistov napriek tomu, ze to boli regulerni vojaci USA, ktori strielali, ale militanti, ktori bojuju neregulernym sposobom , su zodpovedni za tuto tragediu sa da dokonale vysvetlit tymto: “”Logika hodnoty a ne-hodnoty plne rozvija svoju znicujucu doslednost a vynucuje si stale nove, stale hlbsie diskriminacie, kriminalizacie a degradacie, az po znicenie veskereho zivota nehodneho toho, aby bol ziti “… Klucovou je totiz otazka moralnej zodpovednosti a preto aj ked to boli americky vojaci, americke zbrane a americka vojenska kampan, co tvori priamu pricinnu suvislost smrti nevinnych, nehodnotu predsa len reprezentuju militanti a im treba pripisat vinu. Ucelom je ukazat prstom na protistranu, ukazat, ze protistrana je nehodna akejkolvek hodnoty, pretoze protistrana je vinna aj za smrt tych civilistov, ktorych paradoxne zabili vojaci USA.

    Preto asi prekaza niektorym zverejnenie toho videa… ono totiz cini moralny natlak, cini z americanov vrahov, a jedina moznost ako odolat tomuto moralnemu natlaku je dokazovat, ze moralne ne-hodnotna je protistrana, ze to ona si zvolila tento druh vojny, ona zabija civilistov…

  2. .súhlas  od .__Ondrej | 12. Apríl 2010

    Súhlasím s Romanom aj s Martinom. Cením si v tomto smere prácu wikileaks.org, ktorá zverejňuje informácie slobodne. Informovaný ľudia robia lepšie rozhodnutia ako neinformovaný a ovplyvňovaný. Dnes tak ako vždy má veľkú hodnotu zverejňovať fakty, pravdu.

  3. .upresnenie  od .komanche | 13. Apríl 2010

    wikileaks.org editovala zverejnene video. Teda to co vidime nie je originalna ale upravena forma videa. Urcite casti boli z neho vystrihnute to znamena, ze realita zostava, ale “ton” videa bol zmeneny. Autori usporiadali video tak aby vyslo jednozancne protiamericky (vynechavanim urcitych casti, ktore ukazovali na snahu vojakov riesit problem bez strielania).

  4. .re komanche (od martina macka)  od .martin macko | 13. Apríl 2010

    To co vravite nie je pravda. Wikileaks zverejnili ZAROVEN cele video a zeditovanu verziu, ktora sa sustredi na dolezite okamihy. Ani na chvilu Wikileaks nic nezatajila. Informacie, ktorymi argumentujete Vy, priniesli New York Times a ine americke media a nasledne museli vydat korekciu. http://www.salon.com/news/opinion/glenn_greenwald/2010/04/06/myths/index.html

  5. .ad martin macko  od .komanche | 13. Apríl 2010

    vdaka za clanok

  6. .ad martin macko  od .starchild | 15. Apríl 2010

    Milí muži, ak ste v takom veku ako ja, tak si iste pamätáte na to ako vyzerala povinná dvojročná služba v bývalom Československu. Koľko mladých ľudí na “vojne” (hoci žiadna vojna nebola), duševne mrzačili, šikanovali, psychicky i fyzicky ponižovali tými najprimitívnejšími a najodpornejšími spôsobmi, pričom mnohých dohnali až k samovražde? Kto spočíta tieto životy a psychické škody, spôsobené ľuďmi, ktorým systém dovolil aby naplno prejavili svoj sadizmus? A pritom že šlo nie o veliteľov alebo nebodaj nepriateľov v boji, oj to nie, išlo o “blížnych” spoluvrstovníkov - len o niečo starších “mazákov”. A kde sú tí mazáci teraz? Máme tu na Slovensku zrazu len samých pacifistov a mierumilovných baránkov. Ale ja tomu neverím, že je to tak. Zlí ľudia, keď sa im samým dostane príležitosti sa prejavia vždy a všade. Reči nie sú dôležité, skutky… skutky…

  7. .re starchild  od .martin macko | 15. Apríl 2010

    pravdupovediac nie je mi uplne jasne, co bolo myslienkou tohto diskusneho prispevlu. Za seba mozem povedat akurat tolko, ze som prilis mlady na to, aby som na vlastnej kozi zazil povinnu vojensku sluzbu. Ak ste tym chceli opat naznacit, ze zverejnene video je vysledkom “par ludi” so zvratenym postojom vedzte, ze takyto pristup k zivotu je uplne bezny v armade. Nazorny priklad je v tomto clanku http://www.tinyrevolution.com/mt/archives/003243.html Este raz opakujem. Problem je v tych ludoch, ktory rozhoduju o zivote a smrti (napriklad rozhodnutie zautocit na Irak), ale nie su priamo konfrontovani s dosledkami svojich rozhodnuti. V takom pripade je velmi lahke zabudnut na to, ze danymi rozhodnutiami su nezvratne ovplyvnene ludske zivoty. Pan Hrib sa v tomto zmysle snazi udrzat iluziu, ze nase akcie v dalekych krajinach nemaju ziadne dlhotrvajuce dosledky.

Pridaj komentár
captcha

Inzercia Newsletter RSS Predplatné Články z tlačených vydaní Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM