späť

Prekliaty ostrov Zuzany Mojžišovej

.andrej Palko | 16. Marec 2010 | prečítané 1739x | komentované 16 ľuďmi

Časopis .týždeň čítam pravidelne od svojho vzniku a málokedy sa mi stane, že ma niečo z jeho obsahu vyslovene nahnevá. Ale stalo sa. Našťastie nejde o nijakú závažnú politicko-spoločenskú záležitosť, ale aj tak.

Keby som si recenziu Zuzany Mojžišovej na film Prekliaty ostrov od režiséra Martina Scorseseho prečítal skôr ako som film vzhliadol, asi by som ho vlastne ani nevzhliadol. Lenže som mal šťastie, film som si pozrel skôr ako prečítal recenziu. A tu je ten problém. Časopis .týždeň a ľudí, ktorí ho tvoria, rešpektujem a dám na ich názory. Lenže keď si človek pozrie perfektný film a potom si prečíta vo svojom obľúbenom časopise iracionálny “zdrb” toho istého filmu, tak jednoducho nechápe. Jasné, sto ľudí - sto chutí, ale to je ako s demokraciou - môžeme voliť Slotu, ale nie je to pritom celkom ok.

V najnovšom čísle píše Z.M. recenziu na Alicu v krajine zázrakov. Vyznieva pomerne pozitívne. Keďže som videl aj tento film a to dokonca 3D (čo je akože plus), musím konštatovať nasledovné - Z.M. by nemala písať recenzie na filmy. Je mi to ľúto, ale ten pocit je silný. Je to možno malicherné, ale keď si predstavím, že by som tú recenziu na Prekliaty ostrov čítal skôr než som film zbadal… ušiel by mi skrátka skvelý filmový zážitok. A predpokladám, že to nie je zámerom redakcie časopisu .týždeň.

Facebookvybrali.sme.sk

.andrej Palko

Komentáre (16)

  1. .cosi podobne  od .vladimir Leksa | 16. Marec 2010

    plati aj o hudbe a recenziach v tyzdni.

  2. .ja suhlasim...  od .adam.odomskz | 16. Marec 2010

    Ja suhlasim - podla mna je to najslabsi fil Scorseseho dajme tomu za poslednych 20. rokov. Staci potovnat - Goodfellas, Casino, Kundum, Shepard… dokonca aj Letec sa mi zda lepsi, hoci aj tento film sa mi na Scorseseho slaby… A preco je slaby? Ten film je neuveritelne zdlhavy, nepresvedcivy, nema prirodzenu gradaciu, napatie je umelo vytvarane apod. Toť môj názor

  3. .nemala by písať?  od .martin Mojžiš | 18. Marec 2010

    Múdro vravíš, holúbok, dobre ty .týždňu radíš. Načim byť bdelý a keď vznikne potreba konštatovať, treba si zakonštatovať. Aj prímer so Slotom si utrafil, sokolík. Namôjhriešnu, príklad ako remeň. Neboj sa ty nič, nevyjde tvoje upozornenie navnivoč. Zvážime, preveríme. Len musíš byť trpezlivý. Sám správne poukazuješ: sto ľudí - sto chutí. Veľa toho budeme musieť zapracovať. Ale nezúfaj. Ak by aj Z.M. ešte písala, ty to nečítaj. Nie je to ideálne riešenie, ale aspoň niečo. Ty si nám poradil, prečo by sme aj my tebe neporadili?

  4. .vec vkusu  od .jakub Nedoba | 19. Marec 2010

    Ja som sa nad tym aj zamyslal, ci by recenzie k filmom nemali pisat odbornici v danej oblasti. Ak tie recenzie nepisu odbornici, tak by sme ich aj tak mali brat - ze ich pisal taky isty laik, ako sme my, a ten moze mat uplne iny vkus, ako my. Okrem pani Mojzisovej pisali recenzie na filmy aj p. Cobejova, Hanus, Daniska ci Krivosik (ktory je externy) a nie vzdy som s nimi suhlasil. Scorseseho filmy mam rad, prekliaty ostrov som este nevidel, rad si ho pozriem, kedze na portali http://www.csfd.cz (ktoremu naprosto doverujem) dostal az 86%. Takisto, Alicu 3D som videl, je to najhorsi film, aky som za posledne roky zhliadol, druhykrat si to pozriet nechcem, ani keby mi tych 8 eur, co som za to v kine vyhodil, vratili (ba ani keby prihodili). No ale to sa mam obesit, ked mam iny vkus, ako redaktori .tyzdna ?

  5. .tiez si myslim, ze...  od .filmmaker | 19. Marec 2010

    Z.M. sa nevyzna,

  6. .bez nadpisu  od .milanSle | 21. Marec 2010

    Aj ja som najprv videl film, až potom som čítal recenziu. Našťastie. Určite to nie je najlepší Scorseseho film, ale hodnotenie “aj majster sa utne, ale až tak” si určite nezaslúži.

  7. .recenzie  od .alexandra Tamásová | 23. Marec 2010

    Jasné, je to len a len vec redakcie, koho poverí písaním recenzií. Tie od Z. Mojžišovej vôbec nepoznám, k nim sa vyjadriť nechcem. Ale: bolo by naozaj veľmi prínosné, keby recenzie v periodikách písali ODBORNÍCI v danej oblasti. Zvýšila by sa kvalita recenzií, zlepšila by sa informovanosť čitateľov, a tým by sa prispelo k zvyšovaniu úrovne vkusu publika. A to nie je zďaleka len problém Týždňa. Pán Mojžiš, máte pravdu, “komu sa nepáči, nech to nečíta” - ale nie je snáď vo vašom záujme ponúkať odbornosť a kvalitu?

  8. .pre Alexandru Tamásovú  od .martin Mojžiš | 24. Marec 2010

    Je absolvent filmovej a televíznej dramaturgie a scenáristiky, ktorý už roky prednáša na VŠMU, dostatočný odborník? Ak áno, neviem o čom je tu reč. Na druhej strane musím povedať, ze je to podľa mňa celkom irelevantné, pretože tento typ odbornosti (absolvovaná vysoká škola a aktuálne zamestnanie) v skutočnosti nijako nesúvisí s kvalitou recenzií.

  9. .vďaka  od .alexandra Tamásová | 24. Marec 2010

    Vďaka za odpoveď. Len sa priznám, že neviem, o kom hovoríte…ako som už povedala, recenzie v Týždni veľmi nesledujem. Pripomienka k neodborným recenziám smerovala všeobecnejšie, voči viacerým periodikám a to nielen, čo sa týka filmov. Moja skúsenosť je taká, že keď si prečítam napr. recenziu na výstavu výtvarného umenia od laika a odborníka ( absolventa, ktorý vo svojom odbore aj pracuje ) tak je to veľmi veľký rozdiel. Vás som oslovila v príspevku preto, že sa mi zdalo, že ste trochu nevhodne zareagovali na text blogera, ( vyznelo to akoby ste sa urazili ), ani ste nevysvetlili, či Z.M. je alebo nie je povolaná písať recenzie a prečo. Chcela som len prispieť do diskusie svojim názorom, nie na niekoho útočiť.

  10. .pán Mojžiš,  od .daniela Simegová | 25. Marec 2010

    reagujete neúmerne nadradene a arogantne komentujete príspevok blogera .comedyanta. Pani Možišová ako recenzentka napísala vlastný názor na film Prekliaty ostrov vo svojom článku. Je fajn, že aj bloger .comedyant dostal priestor a zverejnili ste jeho iný názor na film a súčasne kritiku článku pani Mojžišovej. Váš komentár je však zbytočne drzý a nadradený. Nie je mi z Vášho príspevku jasné, či sa zastávate takým arogantným spôsobom pani Mojžišovej preto, lebo sa aj Vám zdal film taký slabý, alebo preto, že máte rovnaké priezvisko? Vašim zájmom, ako redakora časopisu .týždeň, by malo byť prilákať čitateľov a nie ich odrádzať svojimi invektívami, urážkami a pseudo-názormi. Je nechutné, ako sa druhým vysmievate a poučujete.

  11. .presne tak , pripájam sa k daniele Simegovej  od .starchild | 6. Apríl 2010

    ostala som prekvapená nad reakciou p.Mojžiša, ktorá vyznela veľmi nešťastne akoby predstierajúca zhovievavosť ale bolo vidno veľkú nedotklivosť a urazenosť. Ale keď nejde o cudzie, aj objektivita ostáva bokom. Inak zaujímavé zaujímavé sledovať. Jediné s čím súhlsím je, že ani absolvovaná VŠ a aktuálne zamestnanie nie je zárukou kvality (recenzií).

  12. .kritici  od .evka | 8. Apríl 2010

    Suhlasim s tym, ze filmovi kritici hodnotia subjektivne, ale inak sa to vlastne ani neda. Preto aj ked si clovek precita jednu horsiu recenziu, mal by si precitat aspon dve dalsie, kym sa rozhodne, ci film vidiet chce alebo nie.

  13. .pán Mojžiš  od .lianatakacova | 3. Máj 2010

    vy si máte čo povedať, keď ste ešte vyššie ako my holúbätká.

  14. .comedyant  od .marekch77 | 11. Máj 2010

    nabudúce napíš radšej “uvidel” alebo “pozrel som si”. Sloveso “vzhliadnuť” sa v slovenčine používa v úplne inom kontexte (http://slovnik.juls.savba.sk/?w=vzhliadnu%C5%A5&s=exact&c=p4a8&d=kssj4&d=psp&ie=utf-8&oe=utf-8). Ja by som od bloggera, ktorý sa sťažuje na úroveň nejakej recenzie, očakával minimálne lepšiu úroveň vyjadrovania, keď už sa neobťažuje kvalitne vystavanou reakciou plnou argumentov.

  15. .ad marekch77  od .dianas | 22. Máj 2010

    chytáš za slovíčka - a zbytočne. Sloveso vzhliadnuť je knižný výraz (SSJ,SAV,1965) a znamená niečo ako pozrieť sa smerom hore. Nič nemohlo brániť autorovi v tom, aby v uvedenom kontexte použil toto sloveso, viem si celkom predstaviť, že sedel v kine a na premietacie plátno hľadel zdola nahor (ak sedel v predných, nižších radách). Naopak sloveso “uvidel” ktoré odporúčaš Ty mi prichodí v tomto kontexte menej vhodné (postráda predstavu o kontinuálnosti a trvaní časového úseku daného filmu). Používanie jazyka je i istou kreatívnou činnosťou a hľadať smietky v oku druhého je trápne keď brvno vo vlastnom oku si človek nevidí.

  16. .súhlasím s tým, že tieto recenzie sú slabé.  od .johana | 2. Január 2012

    Ale Martin Mojžiš prirodzene reaguje tak ako reaguje, keďže Z. M. je jeho sestra a len preto prispieva do .týždňa. Nie pre kvalitu svojich príspevkov. Je síce pravda, že Z. M. učí na VŠMU, ale aj tam jej to vybavil náš starý dobrý Macek. Ani nevedeli čo jej majú dať učiť, tak jej vymysleli, že bude učiť ako sa píšu recenzie. Preto Martin Mojžiš reaguje tak ako vždy, podráždene, nadradene a arogantne. Ale hlavne trápne.

Pridaj komentár
captcha

Inzercia Newsletter RSS Predplatné Články z tlačených vydaní Kontakty

Copyright © 2009 - 2012 Vydavateľstvo W Press a.s., Partizánska 2, 811 03 Bratislava, Slovensko / ISSN: 1336-653X

Design and Technology by MONOGRAM